Mine områder
Hjelp
Lina Sjøblom
CONTRIBUTOR ***

Trekkpliktig bilgodtgjørelse - hovedbokskonto?

av Lina Sjøblom

Hei. Noen som kan fortelle meg hvilken konto som er korrekt i forhold til å få inn trekkpliktig del av bilgodtkjørelse (0,30 kr) riktig på avstemming av arbeidsgiveravgift?

I brukertipset som ligger ute så står det kto 7100 samme som vanlig bilgodtgjørelse, men da kommer ikke dette med i avstemmingen. Har fått tips om konto 5500, men denne heter annen kostnadsgodtgjørelse og virker ikke helt korrekt.

 

Dersom noen er sikker på hvor det skal føres så vil jeg gjerne høre fra dere.

Takk 🙂

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

Skjønner godt hva du mener, dette dukket opp hos meg også for en stund siden.

Her løste jeg det på denne måten ; Vi hadde en hb-kto i 71.. serien som het "skattepliktig del av diettkostnader". Denne har jo alltid vært med i aga-avstemmingen. Jeg døpte om denne til "skattepliktig del av KM/diett" og styrte lønnsarten for skattepliktig km-godtgjørelse hit.

Da går det veldig greit

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi bruker 7101 (skattepliktig del av bilgodtgjørelse)

Funker fint!

Bjørg Nakken
PARTNER

av Bjørg Nakken

For at dette skal komme riktig på avstemmingsskjema så tipper jeg at du må bruke en HB konto som begynner på 52?? (52 Fordel i arbeidsforhold i Norsk Standard Kontoplan )) eller 53?? ( 53 Annen oppgavepliktig godtgjørelse )

Lina Sjøblom
CONTRIBUTOR ***

av Lina Sjøblom

Hei.

 

Vi bruker et avstemmingsskjema fra KS Komplett (Regnskap Norge) og når jeg legger inn tallene der så mangler altså da grunnlaget for arbeidsgiveravgift på den trekkpliktige bilgodtgjørelsen siden denne ligger kontert på kto 7100 sammen med det som ikke innberettes.

Det er derfor mer hensiktsmessig å ha en egen konto som dette føres mot og derfor mitt spørsmål.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Lina,

Det er mulig jeg ikke forstår spørsmålet ditt rett, og hvilken avstemming du mener, men det skal ikke bety noe hvilken konto du bruker, så lenge du har haket av for arb.g.avgift på lønnsarten, samt at Konnskontosettet under Frimaopplysninger er korrekt.

Men dersom du ikke ønsker å ha den på samme konto som den skattefrie bilgodtgjørelsen, kan du bruke den kontoen som blir rett for deg og ditt selskap sin gruppering av kostnader.

Håper dette var til hjelp:)

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"