Mine områder
Hjelp
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

Visma Lønn henger ifm direkte innsending av a-melding etter lønnskjøring

av Ørnulf Lindset

Vi opplever at Visma Lønn til stadighet blir hengende i forbindelse med innsending av a-melding når denne sendes etter bruk av funksjonen for "send a-melding etter godkjenning av lønnskjøring". Er det flere som opplever dette eller kjenner til en fix som retter forholdet?

Vi opplever aldri at denne feilen oppstår når vinduet "Utskrift - A-melding (A02)" åpnes manuelt. Det er heller ikke en feil som oppstår konsekvent, så det er nok flere forhold som spiller inn på når feilen oppstår.

Henget/Feilen oppstår etter at det er trykket "Eksport" for A-meldingen for den aktuelle lønnskjøringen som akkurat er godkjent. Vinduet blir bare hengende og mus-markøren forblir i "opptatt-modus". Jeg antar det er dialogboksen for spørsmål om å vise logg som feiler - siden denne aldri dukker opp, og innsending av a-meldingen faktisk er gjennomført.

Dersom jeg åpner vinduet for "Altinn meldingsboks" så får jeg hentet ned tilbakemeldingen for den innsendte a-meldingen. Så det er ingen tvil om at eksporten faktisk er gjennomført.

Vinduet/Visma Lønn henger imidlertid såpass at programmet ikke kan avsluttes på normal måte, men å tvinges avsluttet i oppgavebehandleren i windows.

7 SVAR 7
Henning Grindstuen
CHAMPION *

av Henning Grindstuen

Samme her. Programmet henger seg og må avsluttes via oppgavebehandler. Generelt henger VL seg opp oftere enn før.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nå har vi oppdatert til versjon 12.10 og problemet med at systemet henger er der fortsatt uavhengig av hvordan vi sender inn a-meldingen til Altinn.  Vår datasupport antydet at dette er et Altinn-problem.  Hva skjer?

 

Sandra Rian
CONTRIBUTOR ***

av Sandra Rian

Vi har samme problemet, men det skjer også av og til når man sender inn A-meldingen via Utskrifter - Altinn - A-melding. Bildet henger seg her på samme måte, og tilbakemeldingen dukker opp i Altinn meldingsboks. Så det er ikke tvil om at eksporten blir gjennomført.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Vi er i kontakt med Ørnulf (første kommentar) og har startet et sak. Vil melde denne saken til utvikling for å ha et tilfelle til å jobbe med. Utvikling jobber som sagt med å finne løsningen.

 

Mvh Anniken

Visma Lønn & HR

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men dette er jo eit viktig punkt å få ordna opp i, Visma.

Vi har endra på rutinane våre, slik at a-melding blir sendt inn samstundes med at vi køyrer lønna.

Det å vente til den 5. for innsending gir oss berre ein høgare risiko for at den ikkje blir sendt inn.

Så dette synest eg må på plass lenge før versjon 12. Då snakkar vi vel seinhausten 2017...?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, har samme problem hos oss. Henger seg opp så grundig at vi ikke får avsluttet Visma Lønn uten å tvinge det gjennom i oppgavebehandling. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Vi har fått henvendelser på dette fra noen få kunder hvor det samme skjer hos dem. Utvikling jobber med å få løst dette til kommende versjoner. Vi kan ta kontakt med deg når versjon 12 er klar slik at dere kan få den installert for å se om det hjelper. 

 

Mvh Anniken

Visma Lønn & HR

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"