Mine områder
Hjelp
monica711
CONTRIBUTOR *

Kreditnota

av monica711

Skal legge inn en kreditnota i systemet, uten å matche en faktura....

3 SVAR 3
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Ja...  Er det noen spørsmål til dette?

Kreditnotaer i VnF er bare å lage i skjermbilde Utgående faktura (AR301000) for Kunder eller Inngående faktura (AP301000) for Leverandører.  Du trenger ikke å reversere en faktura, det er bare å velge Type=Krednitnota og registrere det du ønsker.  Når dette dokumentet er Oppdatert kan du matche det mot forskjellige debetbilag (faktura, refusjon o.a.).

På sikt går jeg ut fra at du ønsker å matche mot noe, ellers får du en åpen post på reskontroen og det er jo noe revisor vil sjekke ut.

monica711
CONTRIBUTOR *

av monica711

Jeg bruker mamut business. Når jeg skal legge inn en inngående kreditnota så vil programmet bare godta at jeg krysser mot en inngående faktura. Er det en innstilling som må gjøres for å få den til å akseptere? Prøver å legge den inn som ny, men da vil den at jeg skal legge inn motkonto og det skal jeg ikke....

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne
OK. Du hadde lagt dette spørsmålet under Visma.net ERP. Mamut kjenner jeg ikke til, så du kan jo prøve å stille spørsmål et riktig forum. Men generelt sett så kan jeg svare to ting: * Det bør være mulig å legge inn en kreditnota, uten direkte kobling mot en faktura. Det kan jo være at den skal krysses mot en faktura som kommer sendere eller en leverandørrefusjon. * I prinsippet om dobbelt bokholderi skal alle føringer ha både kreditkonto og debetkonto så det med motkonto tror jeg ikke du slipper unna uansett hvilket system du bruker. En kreditnota mot leverandør vil debitere leverandørgjeld (2400), normalt vil motkontoer til dette vere utgiftskontoer og mva-kontoer. Dersom du mener du skal lage en føring uten motkonto så tror jeg du må forklare mer om hva slags kreditnota det er du ønsker å registrere.
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"