Mine områder
Hjelp
Håvard1
CONTRIBUTOR *

Føring av reiseregning

av Håvard1

Vi diskuterer her på jobb hvordan vi skal føre frokost ved en overnatting på hotell

Hvard1_0-1693399226588.png

Vi mener at frokost dekket av overnatting skal føres slik som bildet viser, mens vi får beskjed om at det skal være 30 august(nederste) som skal være merket måltid ikke dekket.

Hva er riktig?

5 SVAR 5
Randi M. Johansen
CONTRIBUTOR ***

av Randi M. Johansen

Da er jeg enig med hun som har sendt inn ønske om at det må tekstes bedre i expense, eller gjøres endringer i systemet sånn at det skjer automatisk. Har brukt langt tid på å få brukere til sjekke hvilke klokkeslett som egentlig tilhører et døgn. Nå skal de se bort fra det og registrere måltidsfradrag for frokost på "feil" døgn.

Randi M. Johansen
CONTRIBUTOR ***

av Randi M. Johansen

Da mener jeg expense håndterer dette feil. Hvis overnattingsdøgnet går fra 06.00-06.00 og du spiser frokost kl. 08.00 neste dag, vil det være naturlig å registrere frokost i det påfølgende døgnet. Det heter "Måltidstrekket skal trekkes av aktuell sats". Hva er "aktuell sats"? Sjekket en reiseregning fra 2020, da brukte expense satsen i overnattingsdøgnet ved beregning av måltidsfradrag. Hvorfor er dette da endret?

av Ivar Grøndahl1

Følger man statens særavtale, er det forskjellig sats på overnattingsdøgnet og det påfølgende. En reise med overnatting på hotell fra kl 06.00 mandag til kl 16.00 tirsdag = 1 døgn + 10 timer --> kr 872 + kr 342. Frokosttrekket er da 20 % av kr 872,-  selv om frokosten på hotellet faktisk er spist i det påfølgende døgnet. 

 

Her er svaret som er gitt av partene i forhandlingsutvalget til statens særavtaler:

"Det er riktig at det skal trekkes av det første døgnet; overnattingssatsen. Står ingen steder, men det er sånn det er ment å forstås."

 

 

Lisbeth Antilla
PARTNER

av Lisbeth Antilla (Oppdatert ‎31-08-2023 15:18 av Lisbeth Antilla PARTNER )

Jeg har tidligere sendt inn ønske, om at dette bør tekstes bedre i expense.  Er mange som får for mye utbetalt fordi fradraget føres på siste morgen, og derfor blir fradraget beregnet utfra en dagdiettt.

av Ivar Grøndahl1

Måltidstrekket skal være i overnattingsdøgnet, ikke i det påfølgende, selv om frokost faktisk er spist i det påfølgende.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"