Mine områder
Hjelp
Ann-Kristin Høgås
CONTRIBUTOR **

Ansatte som endrer skattekort etter siste lønnskjøring.

av Ann-Kristin Høgås (Oppdatert ‎31-03-2022 14:14 av Ann-Kristin Høgås )

Dersom en ansatt endrer skattekort etter siste lønnskjøring, men før man har kommet over på ny måned, da vil skatten bli endret for den måneden skattekortet er justert ved neste lønn.

Payroll ser da på hele måneden under ett, og ikke fra endringsdato. F.eks lønnsutbetaling den 25. i måneden, og det trekkes skatt på gjeldende skattekort som er tilgjengelig på det tidspunktet. Dersom ansatt da endrer skattekortet sitt den 26. i samme måned, vil dette være gjeldende for hele den måneden. Det vil da komme en retroverdi ved neste lønnskjøring på foregående måned.

Jeg stiller spørsmål om dette er riktig, hva sier skatteetaten til dette?

Når man går inn og endrer skattekort, da tar man jo med hva man har tjent hittil i år, og da er jo denne lønnen/skatten med i grunnlaget for nytt skattekort.

Ann-Kristin Høgås
3 SVAR 3
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Jeg tenker at endring av skattekort ikke bør få tilbakevirkende kraft, men gjelde fra neste lønnskjøring. 

kae1960
CONTRIBUTOR **

av kae1960

Det er uakseptabelt at Visma Payroll beregner tilbake i tid annet enn det skattetrekk som faktisk er trukket på den ansatte. Det må være samsvar med det den ansatte har blitt trukket og det oppgaver fra Visma Payroll rapporterer ihvertfall når det gjelder forskuddstrekk.

Visma:  Fiks det!

 

Jan-Rune Rafteseth
CONTRIBUTOR **

av Jan-Rune Rafteseth

Vi hadde en lønnskjøring med utbetaling den 5. oktober, og en ansatt har tydeligvis endret skattekort samme dag. Vi får da retroverdi på skattetrekket ved lønnskjøring i november, som beskrevet over.

 

Men skjer dette også dersom den ansatte hadde endret skattekortet etter utbetalingsdato for lønna i oktober? Kan Visma bekrefte dette?
Det kan vel i så fall ikke være riktig praksis?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"