Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Bruk av feil lønnsart

av Eide Marianne

Jeg brukte feil lønnsart på en ansatt som hadde gått fra lærling til operatør, på oktober lønnen utbetalte jeg lønn til ham med lønnsart for lærling.  Dette vill jeg så rette opp på november, jeg tilbakeførte timene på lønnsart for lærling med dato 1/10 og la inn identisk antall timer med lønnsart for fagarbeider med dato 1/10.  Jeg får da retro og ny a-melding som viser at all lønn til den ansatte er tilbakeført på oktober, og han står i a-meldingen oppført med 0 i lønn.  A-meldingen for november viser da dobbel lønn på ham, og jeg får opp advarsel om at han har fått utbetalt over 300 timer.  Hvordan skulle jeg gjort dette for at det fortsatt skulle være lønn innberettet på ham på oktober, som jo er det som er korrekt,  ført tilbakeføringen med dato 1/11?

2 SVAR 2
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takk for svar.  Lønnen var korrekt, bare feil lønnsart.  Satser på at dette var et engangstilfelle😅, og om det skulle skje igjen🤞så har kanskje Payroll kommet opp med en enkel løsning...

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Problemet er at standard lønnsarter behandler alle lønnstrekk tilbake i tid, mens etterbetalinger behandles etter kontantprinsippet. Noe som jo er helt korrekt og etter boka. I en ideell verden ville vi alle gjort alt rett første gangen, men det er et vell av tilfeller hvor jeg/man/den som kjører lønn trenger å gjøre korreksjoner slik at lønnskjøringen stemmer med virkeligheten og da er det ikke alltid at standard lønnsarter behandler lønnsartene på rett tid. 

 

Løsningen er at du enten må opprette en kopi av lønnsarten som etterbetaler rett lønn - men som gjør A-meldingsinnrapporteringen etter registrert dato, og ikke følger kontantprinsippet. 

Alternativt kunne du brukt en lønnsart for etterbetaling som justerer opp til fagarbeiderlønnen, da vil du jo kunne velge om denne skal følge kontantprinsippet eller innrapporteres på rett periode. 

 

Det beste tror jeg ville vært om Payroll ikke så enkelt tillot sletting, men at man måtte legge inn justeringstransaksjoner - så slapp man å komme i den situasjonen som du er i nå, og jeg har vært flere ganger selv. Men fremdeles ville man jo måtte passe på at arten som trekker ned behandles likt med den som etterbetaler. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"