Mine områder
Hjelp
Ingrid Bekkeli
CONTRIBUTOR ***

Hva menes med riktig sluttdato?

av Ingrid Bekkeli

Er relativt ny bruker av Payroll og ha enda ikke forstått "Riktig sluttdato"

Har nå en med retroaktive verdier på fastlønn, feriepenger og skatt.

De fleste hos oss får lønn etterskuddsvis den ca 10. påfølgende måned.

En ansatt sluttet 26. aug, fikk fastlønn og noen timer utbetalt 9. sept. Og deretter feriepenger v/slutt på egen lønnskjøring den 12. sept. Sluttdato 26. august må jo være riktig, den skal med på A-melding.

Er det sluttdato på lønnsartene som er feil? Hva skal det evt stå der? Hvordan får jeg fjernet retroaktive verdier som nå er i minus? Jeg får nå ikke sendt A-melding i oktober pga dette.

Systemet tror visst at alle ansatte får lønn for inneværende måned, hvordan får jeg korrigert til etterskuddsvis? " Mye rart" på en annen ansatt også

7 SVAR 7
Alexander Nielsen
CONTRIBUTOR ***

av Alexander Nielsen

Løsningen her er jo håpløs. At man ikke kan sette riktig sluttdato på en ansatt er jo latterlig. Og vil ikke tro at NAV, Arbeidstilsynet, kreditorer o.a. synes dette er bra.

Evy Klausen Mjølsnes
CONTRIBUTOR ***

av Evy Klausen Mjølsnes (Oppdatert ‎08-11-2022 10:27 av Evy Klausen Mjølsnes )

Var sluttdato på 26 aug lagt inn før lønnskjøringen den 9 september? Og så ble det beregnet lønn for hele august likevel? Vi har også etterskuddslønn men har ikke opplevd dette. Men må kanskje være obs fremover da.

Godkjent løsning
Ingrid Bekkeli
CONTRIBUTOR ***

Hun fikk full fastlønn utbetalt som var riktig i dette tilfelle. Husker ikke akkurat når sluttdato ble lagt inn. Mener vi slet ved utbetaling av feriepenger, fast lønn ble justert og systemet ville utbetale for september også. Tror jeg bare tok med feriepenge lønnsarter på lønnskjøringen for å få utbetalt riktig. Har en sak gående med support. Vi må sette sluttdato 30.09.22, det er den eneste måten å gjøre det på i Payroll, er svaret derfra. 

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1

Dette er nok et problem som flere sliter med. På A-melding skal vi rapportere siste arbeidsdag, men hvis vi gjør det blir det bare tull med lønnskjøring. Vi har derfor valgt å legge inn sluttdato siste dag i den måneden som lønnen kjøres, alstå feilrapportere til A-meldingen. Med de konsekvenser det får - får f.eks tilsendt lønnstrekk på personer som er sluttet o.l. Som en annen skriver her - dette er lovet løst. Min erfaring er at det tar uforholdsmessig lang tid å få endret på viktige funksjoner i systemet, altfor ofte blir lovet løsning skjøvet til neste kvartal. 

Ingrid Bekkeli
CONTRIBUTOR ***

av Ingrid Bekkeli

Start og sluttdato i et arbeidsforhold er vel en av de mest elementære tingene som burde fungere i et lønnsprogram!

Det er jo forpliktelser i ansettelses perioden. HMS kort og sikkert mer er koblet til disse datoene som blir meldt inn.

Trodde det var dato på lønnsart som vi måtte jukse med, selv om jeg ikke liker det heller..  Lønnsendringer burde også ha riktig dato

Ingrid Bekkeli
CONTRIBUTOR ***

av Ingrid Bekkeli

Takk for tilbakemelding, selv om det ikke var så oppmuntrende her og nå!

 

Alexander Nielsen
CONTRIBUTOR ***

av Alexander Nielsen

Payroll er helt håpløst for oss som har etterskuddslønn 😞
Vi har blitt lovet at systemet skal takle etterskuddslønn i over 1 år. Siste beskjed er at det skal fungere i Q1-2023 😉

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"