Mine områder
Hjelp
Helga-Lise
CHAMPION *

Overføring av ferie til 2022

av Helga-Lise

Hei,

 

"Arbeidstaker kan inngå skriftlig avtale med arbeidsgiver om overføring av feriedager på inntil 12 virkedager (2 uker) til påfølgende ferieår jfr. ferieloven § 7 (3). Dette er altså noe begge partene må være enige om, og ingen av partene kan i utgangspunktet kreve slik overføring."

 

I SAP søkte arbeidstaker direkte i systemet om overføring av ferie til neste år. Søknaden gikk til leder. Dermed så hadde man skriftlig avtale om overføring av ferie. Finnes dette i Payroll?

11 SVAR 11
Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Har flere som har søkt om overføring og noen som ikke har. Ser at jeg ikke får redigere de dagene som blir automatisk overført. Vil jo slette disse. Men det går altså ikke an som jeg finner ut. Noen som vet?

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

Ser at man må korrigere på antall dager i 2022. Altså redusere antall feriedager og få sum i null. Da blir ikke dagene overført. 

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

Får du da retroverdier?

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

Her ble det retro-verdier ja! 😞 Går ikke an å trekke fra i ferieadm. Man må justere i historisk registrering. Hipp hurra for payroll! NOT

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

Har ikke kjørt lønn enda. Gjør det i neste uke. Håper ikke det. Regner jo med at dette kun påvirker antall dager som skal overføres til i år og ikke feriepenger til utbetaling. Vi utbetaler alle feriepenger i juni hvis ikke annet er avtalt. Så det er ikke feriepenger til gode. 

 

Helga-Lise
CHAMPION *

av Helga-Lise

Enig i at det virker litt unaturlig med avtale siden dagene automatisk overføres. Men det skal helst inngås avtale. Derfor spørsmålet. Ville vært naturlig av Payroll hadde støtte for dette på en smidig måte. F.eks at arbeidstaker måtte søke via Employee, og arbeidsgiver godkjenne. 

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Enig i det. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎23-11-2021 07:59 ( )

Hei Helga-Lise.

 

Vi har dessverre ikke støtte for dette i Visma.net Payroll.

 

Mvh

Wenche

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Blir da ikke dagene som den ansatte har tilgode, overført til nytt år automatisk? Må disse legges inn manuelt?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Elisabeth.

Feriedagene blir overført, men spørsmålet overfor gjaldt mulighet for å opprette en avtale om overføring direkte i systemet, og det har vi ikke.

 

Mvh

Wenche

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Det var det jeg trodde og da trenger man jo ikke i utgangspunktet en avtale. Vil jo tro at de aller fleste vil ha de resterende dagene overført.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"