Mine områder
Hjelp
Unni Eek
CONTRIBUTOR ***

Retroverdier - trenger hjelp

av Unni Eek

Jeg har en ansatt som gikk fra timelønn til fastlønn 01.02.2023. Timene har blitt registrert i Calendar. Lønning utbetalt i februar og mars har gått helt fint, men på lønnskjøring nå for april henter systemet timene fra desember 2022 og legger til minus. Klarer ikke finne ut av hvorfor den henter opp disse timene. Den ansatte har hatt timer i november og januar også. Så her finner jeg ingen logikk..... Hvordan retter jeg opp dette? Den ansatte skal ikke trekkes for disse timene. Klarer ikke huske at jeg har gjort noen endringer på den ansatte den siste måneden som skulle tilsi at disse timene skulle komme til fratrekk. Må innrømme at jeg sliter med å forstå all logikken i disse retroverdiene....

5 SVAR 5

av Alexandra McArthur Hoff

Hei 😊

 

Dette bør tas med support. Vi har ikke nok info her til å gi noe svar på hvorfor har det blitt retro og ikke hvordan rette det best mulig.

Hvordan du skal rette det kommer balnt annet an på hvordan du endret fra timelønn til fastlønn for eksempel. 

Anbefaler deg å kontakte support hos din forhandler før du retter opp i dette 😊

 

Mvh Alexandra

 

Unni Eek
CONTRIBUTOR ***

av Unni Eek

Var i kontakt med support om dette i går, da jeg hadde et ønske om å forstå hvorfor dette har skjedd. Support forstod heller ikke hva som hadde skjedd. Hvis det har blitt gjort en endring som skaper retroverdier burde den i dette tilfellet også endret januar.  Support anbefalte at jeg gikk for løsningen til LNO.

Har jobbet med lønn i snart 30 år, men nå føler jeg meg som en "nybegynner" hver eneste lønnskjøring selv etter 1,5 år med Payroll.

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Tenk at Visma har lagd et lønnssystem som ikke support heller skjønner.... Det gir meg en litt dårlig magefølelse 

Håper det går fint med løsningen min, bare ta kontakt hvis du lurer på noe mer om dette 

Lena  

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Nei, logikken er ikke så enkel å følge. Jeg har også fått retroverdier over ett år tilbake hvis jeg har slettet ett fravær og lagt inn på nytt. Jeg løste det med å legge inn samme transaksjon i minus med f.eks 1. den måneden du har fått retro, og slik at den manuelle transaksjonen nuller ut retroverdien. Du må sikkert legge inn manuell korreksjon av skatt også. Det kommer opp at det blir retro a-melding, men da er det ingenting til utbetaling, trekk eller skatt. Bruk kontroller lønnsslipp-bildet for der ser du om det kommer opp tall i retro. Så lenge lønn og skatt går i null så skal det gå bra

Unni Eek
CONTRIBUTOR ***

av Unni Eek

Takk for hjelp 🙂 Jeg forsøker det. 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"