Mine områder
Hjelp
Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

Slutta ansatt med på lønnskjøring

av Anne Liv Skjeggedal

Jeg holder på med lønn som skal utbetales nå i mars, og får med en som slutta 31.12.22 med på lønnskjøringen. Han hadde ikke utbetaling i februar.

Timelønnet og har fått utbetalt lønn for desember og sluttoppgjør-feriepenger i januar.

 

Han ligger nå med en retro fra januar på kr -9 777,- for tabelltrekk, lønnsart 900000.

Mulig det er blitt hentet skattekort på ham fra systemet i dag, men trodde ikke de som har sluttdato ble med på nedlasting av skattekort?

 

Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan få fjernet denne?

 

 

 

 

10 SVAR 10

av Alexandra McArthur Hoff

Hei. Det stemmer som Tom Rydberg skrover, at dette er resultatet av en feil som ble rettet.

 

Mvh Alexandra

Daniel Hunn1
CONTRIBUTOR ***

av Daniel Hunn1

Jeg fikk også samme problem i februar. De som sluttet 31.12.22 og fikk sluttoppgjør i januar fikk en skattekorrigering mot bank på lønn i februar. Jeg endte opp med å korrigere det mot et ekstra skattetrekk i januar i pluss, men håper dette blir fikset så det ikke er noe som dukker opp igjen og igjen. 

Godkjent løsning
Combo
CONTRIBUTOR **

av Combo

Hei!

 

Jeg fikk samme problem.

 

Dette er et problem internt i Visma og de jobber med å fikse det i løpet av dagen.

 

Jeg selv fikk de på Februar og har allerede kjørt lønn men har fått beskjed at avvente til i morgen før jeg korrigerer manuelt.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Det ser ut som at beløpet som lå med retro skattetrekk er borte nå, men han er fortsatt med på lønnskjøringen med 0- verdi.

Og ligger med beløpet fra januar til retro med lønnsart 60070 Grunnlag Ekstra AGA.

Liv Wasmuth1
CONTRIBUTOR ***

av Liv Wasmuth1

Samme problem her med 4 ansatte som er sluttet.   Hvordan løses dette?

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Enten ved ekstra skattetrekk i minus som ADI7 skriver, eller å justere på skattekortet tilbake i tid. Men man må gjøre unødvendig ekstraarbeid uansett.

ADI7
CONTRIBUTOR ***

av ADI7

Jeg hadde akkurat det samme på februarlønn med ansatt sluttet i 2022. Fikk feriepnegre i januar, og sakttekort blei lasta inn.

For å få det bort måtte jeg legge ekstra skattetrekk i minus. Det gikk allikevel ut lønnslipp. Visma kunne ikke gi noen forklaring

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Så rart at de i Visma har ingen forklaring på det. Min forklaring er at de har lagt en helt feil algoritme i bunn og grunn som beregner skatt på allerede utbetalt lønn tilbake i tid og korrigerer på løpende lønnskjøring. Dette er i strid med kontantprinsippet. Utbetalt er utbetalt, gjort er gjort. Selv om skatten på tidligere lønnskjøring muligens var feil, er det ikke Visma.net Payroll som skal korrigere dette. Det må sperres for korrigeringer i skatt med en gang man er ferdig med lønnskjøring. Det er den aktuelle ansatt som kan eventuelt be om skattetrekk på neste lønnskjøring.

Olga Myrvold
CHAMPION *

av Olga Myrvold

Jeg har t.o.m. fått endring av skattetrekk for ansatte som sluttet 3 år før, når det ble endret skattebergning på en lønnsart. Jeg så det før lønnet ble kjørt og korrigert, men om det var en nyere ansatt uten kjennskap, så skulle det gå riktig gale. 

Hadde også endring på skatt på en i januar i år, men vedkommende har sluttet i mars i fjor...

Det er helt grunnleggende feil i det systemet, at en bør være veeeldig forsiktig med hva en gjør...

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Dette er jo ikke greit!

Og den lønnsslippen betalte du sikkert for.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"