Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Sykelønn til fast lønnede

av Eide Marianne

Vi ønsker å vise hva arbeidsgiver betaler i sykelønn, på lønnslipp, også til de som har fast månedslønn, slik vi gjorde i H&L.  Noen som har funnet en god måte å gjøre dette på i Payroll?  Vi har ikke auto overføring av fravær til lønn.

9 SVAR 9

av Alexandra McArthur Hoff

Hei.

 

Du kan stoppe fastlønn i den perioden ansatt er syk. Du vil da få opp et beløp som trekkes fra fastlønn.

Dette beløpet kan du legge inn på en lønnsart for sykelønn.

 

Mvh Alexandra

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Hei, jeg håper du kan svare på nedenstående også.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Takk for svar.  Vi betaler forskuddslønn, lønn 10. i måneden er lønn for hele måneden.  Vi forskutterer ikke lønn etter arbeidsgiverperioden.  Så når en ansatt blir syk etter den 10. i måneden må vi da trekke i måneden etter, og da er vi gjerne ferdig med arbeidsgiverperioden også.  Hva skjer da med skatt og aga, retroverdier for trekk i lønn som NAV skal betale?  Blir det beregnet ny skatt og AGA for opprinnelig måned som trekket tilhører?

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Hei igjen,  det hadde vært fint om du kunne gi et svar her?  Blir det bare krøll hvis jeg legger inn stopp i fastlønn siste uken i september med 40% nå i oktober?

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Denne var til @Alexandra McArthur Hoff 

Godkjent løsning
Alexandra McArthur Hoff
VISMA

Hei.

 

Beklager, jeg så ikke at du har svart.

 

Hvis du registrerer stopp fastlønn tilbake i tid, vil det påvirke innrapportert fastlønn (samt skatt og aga) for den måneden du bruker som transaksjonsdato. For å unngå dette kan du gjøre følgende:
Lag en kopi av standard lønnsart Stopp fastlønn. I fanen "Innberetning A-melding" velger du "Betalt periode - Trekk" som Rapporteringsperiode. Bruk så denne lønnsarten for å unngå retro rapportering, skatt og aga.
Selv om du da registrerer med datoer tilbake i tid (faktiske datoer den stoppes/trekkes tilbake), så vil det rapporteres i den måneden du kjører lønnen.
 
Mvh Alexandra
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Tusen takk, da skal jeg prøve dette nå på oktober utlønningen.

Lene-RK
CONTRIBUTOR *

av Lene-RK

Hei.

 

Hvordan blir det på en som er gradert sykmeldt? 

 

Mvh Lene

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Hei, det var gradert sykmelding på dem jeg kjørte stopp lønn på nå.  Du bare legger inn faktor i stopp lønnsarten.  Eks. ved 40% sykmelding blir faktor 0,4.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"