Mine områder
Hjelp
Per Kølner
CONTRIBUTOR *

Sykemeldt skal ta ferie

av Per Kølner

Vi har en ansatt som er langtidssykemeldt. Ved utbetaling i juni opprettet vi en ferieavtale på ham som vi satte til desember 2022. Nå ønsker han å ta ferie under sykemeldingen og ønsker å få utbetalt sine feiepenger. NAV har sagt til ham at det er bare å ta ferie siden de da stopper sykepenger den dagen har tar feie og starter opp igjen den dagen han er tilbake. Nå har vi sykemelding for den perioden han skal ta ut sin ferie og spørsmålet er hvordan vi takler dette siden han tar 4 uker og vi jo ikke ønsker en ny arbeidsgiver periode når han er tilbake.

3 SVAR 3
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Hei, det løper ingen ny arbeidsgiverperiode så lenge det ikke er opphold i sykemeldingsperiodene. Dersom den aktuelle arbeidstakeren derimot hadde friskmeldt seg for å ta ferie hadde det vært noe annet. Men nå tar denne ut ferie under en løpende sykemelding og har dermed ingen opphold i faktisk sykemelding - altså løper det ingen ny arbeidsgiverperiode. 

Arbeidstakeren løser det med å angi på sin melding av sykeperiode at denne har tatt ferie i den aktuelle perioden - dette kan den utnevnte ansvarlige for den ansatte sjekke når sykemeldingen blir levert til NAV. Arbeidsgiver skal egentlig ikke gjøre noe annet enn å se til at dette blir gjort og utbetale feriepenger for avviklet feriedager.

Hvordan dette løses i Payroll har jeg dessverre ingen sikker formening om. 

Per Kølner
CONTRIBUTOR *

av Per Kølner

Nei, det er jo der problemet ligger siden man ikke får betalt ut feriepenger til en som står som sykmeldt. Skal man da "oppheve" sykemeldingen for 1 dag, betale ut feriepenger og så sette personen som sykemeldt igjen? Det er første gang dette problemet har dukket opp så vi er svært usikre på hva vi skal gjøre.. Ellers takk for svar, det bekrefter jo det vi mente i utgangspunktet, det er kun håndteringen i Payroll vi er usikre på.

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Du kan jo sjekke med NAV, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir ny arbeidsgiverperiode pga ferieavvikling midt i en sykeperiode

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"