Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
Visma.net Project Management
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Ønskefunksjon: Saldo for feriedager?

Hei!

Kunne det vært mulig å implementert en slags saldo for feriedager, tilsvarende timesaldo-funksjonaliteten?

- Saldo kan legges inn/justeres på brukerstyringsnivå, f.eks hvis ansatte har feriedager til gode fra året før.

- Den ansatte kan se hvor mange feriedager han/hun har igjen.

- Saldoen trekkes fra når en legger inn ferie i kalenderen. Kanskje trengs det en egen "checkbox" tilsvarende "Betalt fravær" for å angi at aktivitetstypen skal påvirke feriedager-saldoen.

- I kalkuleringen tas det selvfølgelig høyde for helge- og helligdager slik at dette ikke regnes med selv om ferie-aktiviteten går over en lengre periode hvor slike dager også er å finne i perioden.

Kan man per i dag lage en rapport som hviser timeantallet registert på ulike fraværstyper? (F.eks. ferie?) For rapport-innholdet "Aktiviteter" ser jeg kun start-/sluttdato og start-/slutttidspunkt. 

6 SVAR 6
PARTNER

Re: Ønskefunksjon: Saldo for feriedager?

Litt over 2 år senere  (2017) - hva er status på dette?

Hei,

Vi har jobbet mye med det nye grensesnittet på Severa og har valgt å ha fokus på de ulike prosessene, fra salg til prosjekt, prosjektoppfølging/planlegging og ressursallokering. 

Ren HR-funksjonalitet er ikke prioritert i første omgang. 

Mange kunder velger å ha et eget prosjekt per ansatt der man legger inn feriesaldo på arbeidstimer. Da vil man se hvor mange timer som er benyttet til ferie. 

Utvikling har fått feed-back på dette, så la oss se hva som kommer utover året, men i første omgang blir det ikke gjort endringer på dette. 

Mvh

PARTNER

(updated by Kilroy PARTNER ‎13-09-2018 15:14 )

Over 1.5 år senere....og det finnes fortsatt ikke?

Jeg klarer å lage en slags arbeidstimerapport på ferieprosjektet ved å velge

1. Gå inn på Rapportgenerator
  2. Velge "Arbeidstimeanalyse"
  3. Velge Filter:  Person = selv, Andre filter = sette prosjekt lik ferieprosjektet, Verdi = timer, gruppering på bruker, tidsramme = dette året

Det gir da en oversikt over hvor mange "ferietimer" man har hatt dette året, som evt. kan deles på 7,5 for å finne antall dager (hvis man har 7,5 timers arbeidsdag)  Det kan også løses tilsvarende med en Brukeranalyse-rapport.

Det frustrerende er at tidsramme her ikke gir noen mulighet for å sette "hittil i år" som tidsramme. En kan si at "dette året" tilsvarer "hittil i år" - men det gjelder ikke hvis noen har vært så forutseende å legge inn planlagt ferie senere i året, da blir de ferietimene telt med.  Det kunne også vært ønskelig å ha muligheten for å prosessere/behandle slutt-resultatet (f.eks. dele på 7,5) for å angi dager i rapporten (hvis den deles til alle ansatte).

Det overrasker meg litt i forhold til severa at

• "hittil i år" ikke er definert som en standard tidsramme for alle typer rapporter
  • at det ikke er mulig å angi en "dynamisk" idag-angivelse på tidsintervaller (på noen rapporter kan man oppgi en fra- og til-dato, men da vil "idag" bli lagret som slutt-dato og ikke justeres neste gang man åpner rapporten...så må man inn og angi sluttdato til dagens dato på nytt)

...det ville vært temmelig nyttig i denne forbindelse, men også i andre rapporter.  Eller tar jeg feil - finnes slike mekanismer?

Litt over 1 år senere...

Relativt ny bruker her. Skulle bare inn og sjekke hvordan jeg aktiverte denne løsningen. For en god stund siden la jeg til KPI'en "Ferie" under "Timer og utgifter" og tok som en helt klar selvfølge at det var mulig å legge inn feriesaldo på ansatte. Fant imidlertid nylig ut at denne KPI'en bare teller førte ferietimer (per mnd), og ikke gjenstående ferietimer/dager per år. 

Kjenner jeg blir litt målløs av at denne her. Har brukt systemet en stund og spurt masse kritiske spørsmål, men akkurat dette: ja, det tok jeg bare som en selvfølge at var på plass. Ser det foreslås en workaround, men ... ærlig talt...

VISMA

Hei, Jeg legger ved en link til hvordan du registrerer ferie i PM. 

De fleste som har behov for å følge feriebalansen i PM lager egne ferieprosjekter med feriedager i estimerte timer. Da vil du kunne se saldo vs faktiske timer brukt på ferie. 

Mange av våre kunder har lønnssystemer og HRsystemer som håndterer dette, så det er derfor det ikke har blitt prioritert å lage en spesifikk funksjonalitet for ferie. Det ligger i backlog og jeg er enig i at det hadde vært bra funksjonalitetSmilefjes glad 

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Project/Timer-fravaer-og-avspasering/ta-p/1548...

Takk for godt svar. Ser at dette er løsbart ved å opprette eget ferieprosjekt, så da gjør vi det. Smilefjes glad

Som du selv sier tenker jeg imidlertid at det vil være positivt dersom det etter hvert kommer som innebygd funksjonalitet (bl.a. med mulighet for å definere feriedager via brukerstyring, vise "Gjenstående ferie" som egen KPI i Timer og utgifter, osv.).