Mine områder
Hjelp
Toril Dyrhovd
CONTRIBUTOR *

B2C til feil mottaker til tross for oppretting av mobil og e-postadresse i profilen.

av Toril Dyrhovd

I Visma Global :Ved å legge B2C i EDI profilen, sjekkes det både for om sending kan gå på eFaktura og Vipps før det evntuelt går til epost.
Hva hvis vi har sendt faktura til feil mobilnummer og i tillegg hadde feil e-postadresse på kunden?
Jeg har forsøk å registrere ny e-postadresse og tatt vekk mobilnummeret og har både fakturert på nytt og sendt faktura på nytt fra Autoinvoice.
Faktura blir fremdeles sendt til feil mottaker sin Vipps, med spørsmål om å opprette e-fakturaavtale.
Det endte med at jeg slettet hele abonnenten og opprettet den på nytt med nytt kundenummer.
Kunden hadde ikke opprettet e-fakturaavtale (dette ble sjekket ut).

3 SVAR 3

av Svein Holanger

Å endre kundenummer slik du gjorde, vil løse problemet. En annen "hemmelig" måte er å legge kundenummeret inn GLN-feltet på kunden. Dette trigger at mobilnummer og epostadressen endres på den kunden i  listen over "Nettbanksending Norge" (avtaler for eFaktura). 

Toril Dyrhovd
CONTRIBUTOR *

av Toril Dyrhovd

Da prøver vi det. (Vi har medlemmer som vi ikke kan endre kundenummer på  -medlemsnummer/hisorikk) Et spørsmål til da er: om kundenummeret skal bli værende i GLN-feltet, eller om vi skal ta det vekk igjen når vi har sendt faktura på nytt.

av Svein Holanger

Jeg vil anbefale å fjerne det, men i utgangspunktet vil det ikke gjøre noe galt om den forblir stående. Hvis man av en annen grunn må endre kundenummer på en kunde, kan det være greit å vite at man kan legge det gamle kundenummeret i GLN-feltet, så er det det nummeret som ligger i GLN-feltet som vil bli brukt som eFaktura-referanse. Dermed slipper kunden å inngå ny eFaktura-avtale.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"