Mine områder
Hjelp
CSE
CONTRIBUTOR **

Felt for org.nr på kunde

av CSE

Hei,

Ofte har større kunder, feks innen det offentlige, 1 org.nr for å motta EHF på 'kryss og tvers' av ulike selskaper(org.nr) de har hos seg. Dette gjør at  org.nr og firmanavn ikke nødvendigvis stemmer overens i vårt kunderegister i slike tilfeller. Dette kan skape litt krøll. Finnes det to ulike felter for org.nr på aktørtabellen, hvorav ene gjelder selve kunden og den andre selve sendingen av ehf/autoinvoice?

7 SVAR 7

av Svein Holanger

Dette løses litt ulikt i forskjellige faktura-systemer:

Visma Business: To verdier må legges inn på kunden: AutoInvoice operatørkode: Velg PEPPOL. GLN/GS1 = skriv inn orgnummeret det skal sendes til.

Visma Global: Lag en egen EDI-profil, helt lik AutoInvoice-EDI-profilen, men med "Motagers tj.leveradør" = PEPPOL. Bruk denne profilen på kunden, og legg inn orgnummeret det skal sendes til i GLN-nummer-feltet.

WebFaktura: Ikke mulig

CSE
CONTRIBUTOR **

av CSE

Jeg har lagt inn informasjon i Visma Business slik du foreslo og jeg har sikret at org.nr kan motta EHF, men allikevel får jeg feilmelding om følgende etter sending av faktura:

"EHF output failed for PEPPOL: invalid organization number, must include the scheme id "

Hva er denne id'en og hvor skal den i så fall benyttes? 🙂

av Per Øyvind Trydal

Du bør sjekke EHF filen som sendes (du finner den i Autoinvoice) at den inneholder korrekt org.nr.

Mistenker kanskje at Visma henter info fra kundenr og ikke faktureres kundenr ifm fakturering.

Du kan forsøke å krysse av for "Sendemåte for dok fra faktureres kundenr" i feltet ordrebehandling under Bedriftsopplysninger

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
CSE
CONTRIBUTOR **

av CSE

Takk for super raskt svar! 
Jeg ser at det ligger feil orgnr på autoinvoice siden. (Feil mtp mottaker, men korrekt mtp kunde).
Vi benytter ikke feltet 'Faktureres kundenr", da dette mener jeg vil påvirke kundenavnet på selve fakturaen? Det ønsker vi i så fall ikke..

Benytter felt "autoinvoice operatørnr" og "GLN/GS1 nr" som anbefalt, men mangler tydeligvis noe...

Lisbeth Antilla
PARTNER

av Lisbeth Antilla

Etter versjon 12 av Vism Business, er det antagelig feltet Autoinvoice endepunkt-ID du skal registrere et avvikende mottaker org.nr. i.

CSE
CONTRIBUTOR **

av CSE

Ok takk for rask tilbakemeldig. Vi har Visma business. Da kan vi benytte disse to feltene kun på de kundene hvor dette er aktuelt 🙂

av Per Øyvind Trydal

Hva med å bruke Faktureres kundenr ?

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"