Mine områder
Hjelp
Kjell Tore Engvik
CONTRIBUTOR **

Forhindre utsendelse til B2C

av Kjell Tore Engvik

Hei
En av våre klienter har stort sett eldre kunder. Og vi har brukt Autoinvoice for å sende ut fakturaer til de. Hvor da majoriteten har fått tilsendt faktura via print.
Siden vi oppgraderte fra VB 12.10 og til 14.10 i februar, så har enkelte kunder fått tilsendt Efaktura B2C istedet for print. Selv om det tilsynelatende er ingen grunn til at de skal sendes B2C. Når jeg ser på kundene så ligger det feks ikke noe Autoinvoice-operatørnr på de. Og GLN/GS1-nr er heller ikke utfylt. 

Dette medfører at mange kunder rett og slett ikke oppdager at de har mottatt faktura. Og dermed ei heller betaler fakturaen sin. Noe som naturligvis skaper frustrasjon for både kundene, vår klient som får mas fra kundene, og for meg som ikke skjønner hva som er galt.

Finnes det noen måte for meg, å forhindre at faktura sendes B2C på kunde-nivå, slik at de fortsatt blir sendt på print eller E-post?

3 SVAR 3

av Svein Holanger

Hei

Først: Ingen privatpersoner mottar eFaktura uten at de har sagt at de vil ha det. Det kan man enten si ved å i nettbanken si ja takk til alle leverandører (den såkalte «Ja, takk til alle») eller ved spesifikt si ja til eFaktura fra hver enkelt leverandør.

 Det du kanskje tenker på er meldingen som AutoInvoice sender ut på epost og/eller SMS for å spørre de privatpersonene som ikke har eFaktura, om de vil ha det. Hvis du ønsker at den ikke skal sendes ut er det to muligheter:

  1. Be Visma om ikke å sende ut en slik melding i det hele tatt. Da kan vi skru av denne funksjonen for det aktuelle firmaet.
  2. Late som om personen er et firma uten at du har orgnummeret. Da vil den ikke gå gjennom rutinene for fakturaer til privatpersoner og PDF i epost og papir i posten vil være de eneste alternativene.

Det er kanskje punkt 2 som du har gjort før du oppgraderte Business. Vær da klar over at i versjon 14.10 av Business, så bruker ikke Business operatørkode B2CNO lengre, men den bruker feltet «kundepref» hvor man krysser av for at den er en privatperson. Man må da passe på at det krysset ikke er satt, hvis man vil lure systemet til å sende fakturaen som om det var til en bedrift.

Et tips til: Hvis man vil ha Business til å fungere som tidligere, kan man velge å krysse av for "Bruk eldre format for fakturering" i AutoInvoice behandling" i Bedriftsinformasjon-tabellen. Da vil den bruke operatørkoden «B2CNO» til å angi om det er en privatperson. Du kan lese mer om det til slutt i denne artikkelen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Ut fra oppsett på enkelte kunder hos oss, ser det ut som at faktura sendes til som eFaktura B2C også om de "gamle" innstillingene ligger der, altså B2C i Autoinvoice Operatørnr.

 

Kunne du bekreftet at det stemmer?
Og vil det endres på noe tidspunkt?_

av Svein Holanger

Hei

Ja, du har nok rett. I nyere versjoner av Business har vi valgt å også ta hensyn til B2CNO i operatørkoden. Dette for at de som tidligere brukte "eldre format" ikke skulle behøve å endre på dette i sin kundetabell. Så i nye versjoner av Business gir den beskjed til AutoInvoice at mottaker/kunde er en privatperson hvis privatperson er krysset av i kundepref eller B2CNO ligger i "AutoInvoice opereatørnr".

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"