Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Versjon 14.01.1 - XML avvist av PEPPOL

av Anonymous

Hvis du får beskjed om at fakturaen er avvist av PEPPOL med meldingen

XML Invalid | [BR-CO-14]-Invoice total VAT amount BT-110 = Σ VAT category tax amount BT-117 ....

så kan du ha glede av å lese min blogg: https://frode.antun.no/VBus/blogg/GodotSkrotnisse.htm 

7 SVAR 7

av Jonas Christensen - Azets

Hei Frode,

 
Takk for et informativt blogginnlegg (https://frode.antun.no/VBus/blogg/GodotSkrotnisse.htm)
 
Du har ikke tilfeldigvis et eksempel på situasjonen du beskriver, altså eksempel på et tilfelle (konkrete beløp) som trigger feilen? Jeg forsøkte å gjenskape med diverse varianter av rabattberegning, men uten hell.
 
"Det er åpenbart feil i versjon 14.01.1 at den XML som lages i noen tilfeller får med et segment som ikke skulle være der eller har feil beløp i segmentet. Jeg skal spare dere for detaljene om hvorfor det blir feil i enkelte tilfeller og ikke i andre – selv til samme kunde, men det har med hvordan VBus behandler standardprisen å gjøre."  
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Se ticket 248183. Her er det rikelig med eksempler.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi sliter med det samme. Jeg får dessverre ikke sett den ticket på Visma Support forum ettersom jeg ikke er visma ansatt eller visma partner.


Dette skaper en del ekstra-arbeid i form av omruting av faktura hver dag nå for tiden. Vi har gjort justeringen foreslått i blogg-inlegget (jeg takker og bukker for innsatsen din der) og det har redusert antall tilfeller kraftig men det er fremdeles en par faktura hver dag som gir denne feilen. 

 

Har det kommet noe ny info eller tips på dette den siste uken? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er en feil i 14.01.1 når det gjelder AutoInvoice via PEPPOL som jeg ikke har omtalt i min blogg (fordi jeg ikke har et klart bilde av feilen). Det inntreffer (etter sigende) hvis rabattbeløpet på én (eller flere) linje(r) ikke er et hele antall øre. Altså om du har Antall=1, Pris=3,14 og Rabatt=10%.

Eller om du har Antall=3,14 med Pris=1 og Rabatt=10%.

Etter sigende blir det ikke problem om du har Antall=3,14 og Pris=3,14 med Rabatt=0 siden det (fremdeles etter sigende) ikke skaper noe problem med rabattbeløpet.

Har du Antall=1 og Pris=1 med Rabatt=10% får du 10 øre i rabattbeløp og det er OK. Er rabatten 3% så er det også OK fordi rabatten blir 3 øre. Men om Rabatt=3,1% så blir det feil.

Så moralen er (etter sigende) at om antall er et heltall, prisen er i hele kroner og rabatten også er et heltall, så vil det gå bra.

Men dette er hva jeg har hørt fra de som vet bedre enn meg. Og jeg kan ha misforstått... 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tilleggsinfo: 

 

Jeg har oppdaget at alle berørte faktura har 1 ting i felles: Alle inneholder varelinjer med antall 1 eller større og pris 0 kroner. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ta kontakt med din forhandler og be dem om å melde inn dette. Når Pris=0 så vil både beløp og rabattbeløp være null (uten desimaler), så her har du kommet over en annen feil enn de jeg har hørt om.

Siden det er kodestopp for versjon 14.10, så blir det neppe rettet til denne versjonen, men det kan tenkes det finnes en workaround.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Forhandler er informert og har tatt dette videre på support forum men jeg fant ut at det kan være nyttig å dele her også. Min observasjon her er jo ikke eksakt vitenskap, bare noe jeg la merke til da jeg behandlet alle faktura som har denne feilmeldingen. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"