Mijn Communities
Help
AdriaanL
CONTRIBUTOR *

CAO akkoord gehandicaptenzorg

door AdriaanL

Onlangs zijn de onderhandelaars voor de gehandicaptencao tot een akkoord gekomen. In de nieuwe cao is o.a. een salarisverhoging per 1 mei 2022 afgesproken, alsmede worden aan bepaalde schalen extra treden toegevoegd.

Wij krijgen hier al veel vragen over van onze medewerkers. Is de verwachting dat voor de verwerking van mei 2022 dit al gerealiseerd is in YF? Of wordt er gewacht op de tekst van de definitieve cao? Deze wordt verwacht rond de zomer volgens VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland)

14 ANTWOORDEN 14
payrollsupport
CONTRIBUTOR ***

door payrollsupport

De handleiding voor het verhogen van de algemene schalen is te vinden in de community, op  de Kennisbank van HRM.
Dit is de link erheen: 

https://community.visma.com/t5/Kennisbank-Visma-net-HRM/Hoe-verhoog-ik-de-algemene-schalen-bij-een-C...
Voor inhoudelijke vragen m.b.t. de verhoging kan je een ticket indienen bij HRM Visma.net.

door Ineke Havelaar - Heijmen

De verwachting is dat we in release 195 de volgende wijzigingen in cao-inrichting kunnen verwerken voor cao Gehandicaptenzorg:

  • wijziging minimum vakantietoeslag
  • wijziging percentage eindejaarsuitkering 2023
  • eenmalige uitkeringen in mei 2022 en mei 2023 voor FWG-schaal 55, 60 en 65

Wij verzoeken jullie de concept releasenotes te bekijken, die op 3 mei 2022 geplaatst zullen worden.

AdriaanL
CONTRIBUTOR *

door AdriaanL

Dat is natuurlijk mooi, maar hoe zit het met de nieuwe CAO-loonschalen? Wordt dit ook gerealiseerd voor de verwerking van de maand mei?

 

MWildenborg
CONTRIBUTOR ***

Je noemt de schalen 50 t/m 65, het gaat toch om de schalen 35 t/m 50? Daarnaast vraag ik mij af of het systeem de eenmalig periodieke verhoging dan gaat toepassen bij de mensen die het betreffen. B.v.d. voor de reactie.

De salarisschalen worden niet door Visma onderhouden, aangezien deze in HRM zitten en cao-ondersteuning alleen in Payroll wordt gedaan. Je zult de salarisschalen dus zelf moeten wijzigen, eventueel met behulp van een consultant of HRM support.

De schalen 55 t/m 65 die ik noem, zijn de schalen waarbij recht is op een eenmalige uitkering in mei 2022 en mei 2023. Die eenmalige uitkering zal door Payroll berekend worden.

MWildenborg
CONTRIBUTOR ***

Het wordt er voor mij niet duidelijker op zo. Ik heb BO4 online, in het verleden hadden we BO4 in huis. Toen konden we de tabellen downloaden via Youforce en importeren in BO4. Ik ga ervan uit dat dit in de online situatie door Raet gebeurd??

 

Eigenlijk vroeg ik mij alleen af of alle personeel in schalen 35 t/m 50 die minimaal een jaar in de max zitten nu automatisch verhoogd worden met de nieuwe trede.

 

Dus nu heb ik 2 vragen, zie hierboven.

Ik snap de verwarring. Je hebt gereageerd op een bericht op de Visma.net Payroll community. Ik kan alleen voor Visma.net Payroll antwoorden, niet voor BO4 online. 

Asha
CHAMPION ***

door Asha

Hallo Ineke,

 

Naar aanleiding van jouw reactie van 26-4-2022 11:40 mijn vraag.

 

Tot mijn verbazing lees het volgende in de concept releasenote V197 betreffende CAO Primair onderwijs:

Salarisschalen

In Visma.net HRM worden op 9 juni 2022 de nieuwe salarisschalen ingelezen en zal een conversie van de inschalingen plaatsvinden.

 

Kan jij mij uitleggen waarom het bij deze cao het wel mogelijk is om aan de hrm kant de salarisschalen  in te lezen en bij de cao gehandicaptenzorg niet.

 

Bedankt voor je reactie.

 

door Ineke Havelaar - Heijmen

Hallo Asha,

 

Dat is een terechte vraag. Voor cao Gehandicaptenzorg hebben wij momenteel uitsluitend ondersteuning in Visma.net Payroll en niet in Visma.net HRM. De salaristabellen zitten in Visma.net HRM en worden derhalve niet door Visma onderhouden. 

 

Voor de cao's Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs hebben wij naast cao-ondersteuning in Visma.net Payroll ook cao-ondersteuning in Visma.net HRM. Dit zijn de eerste cao's waar we deze vorm van cao-ondersteuning voor bieden. Mogelijk wordt deze ondersteuning in de toekomst uitgebreid naar (een deel van) de andere 50 cao's die we momenteel in Visma.net Payroll ondersteunen. Echter zijn daar op dit moment nog geen concrete plannen voor.

 

Met vriendelijke groet,

Ineke Havelaar

MWildenborg
CONTRIBUTOR ***

door MWildenborg

Inmiddels heb ik de nieuwe salaristabellen per 1-5 ontvangen. Graag zou ik zo snel mogelijk weten of de extra stap in de diverse schalen automatisch verwerkt gaan worden of dat we handmatig het één en ander moeten gaan doen.

W_Breuer
CONTRIBUTOR **

door W_Breuer

Goedemorgen MWildenberg, mag ik vragen waar je de salaristabellen per 1-5 vandaan hebt? Wij krijgen ook veel vragen m.b.t. de nieuwe schaalbedragen.

Ria van Dijk1
CONTRIBUTOR ***

door Ria van Dijk1

Deze zijn beschikbaar gesteld door de VGN, op deze website kan je deze vinden.

 

MWildenborg
CONTRIBUTOR ***

door MWildenborg

Klopt!

 

Ria van Dijk1
CONTRIBUTOR ***

door Ria van Dijk1

De onderhandelingsresultaten voor de nieuwe CAO Gehandicaptenzorg zijn op 18 maart 2022 vrijgegeven. Om als organisatie op een juiste wijze uitvoering te kunnen geven aan deze CAO is het belang te weten welke werkzaamheden door VISMA worden gedaan en op welke termijn. Het is zeer wenselijk dat de nieuwe CAO Gehandicaptenzorg per mei 2022 is ingericht in de systemen van VISMA. Wij horen vooraf al graag wat VISMA automatisch gaat inrichten en welke werkzaamheden de werkgever zelf moet uitvoeren.