Mijn Communities
Help
Maurice van de Pol
CHAMPION *

Medewerker ziet eigen personeelsdossier

door Maurice van de Pol

Bij het testen van de Youforce App ziet de HR-medewerker onder Mijn dossier naast het Salarisdossier ook zijn eigen Personeelsdossier.  Anderen zien alleen hun Salarisdossier. Omdat het de HR-medewerker betreft is het niet zo'n probleem maar ik vind het wel een principekwestie aangezien dit eigenlijk niet de bedoeling is.

 

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de optie Personeelsdossier in de app niet actief gemaakt kan worden?

 

9 ANTWOORDEN 9

door Remco te Ronde

Hoi @Maurice van de Pol,

 

Nog een aanvulling. Mede op basis van jouw vraag in het forum heeft ons extra laten kijken naar het idee:

CSV uit autorisatiebeheer bevat dubbele kolomnaam

 

Op basis daarvan zijn de namen van de rechten in Autorisatiebeheer in het onderdeel 'Medewerkerdossier' aangepast naar:

  • Toegang tot Medewerkerdossier (personeelsdocumenten)
  • Toegang tot Medewerkerdossier (salarisdocumenten)

 

 

Groet,

Remco te Ronde
Maurice van de Pol
CHAMPION *

door Maurice van de Pol

@Remco te Ronde De leesrechten in Autorisatie personeelsdossier waren de oplossing. Bedankt!

Blijft overigens wel vreemd dat het technisch kan dat iemand geen toegang heeft tot Personeelsdossier (via Medewerkersdossier) maar door leesrechten in Autorisatie personeelsdossier alsnog zijn personeelsdossier ziet.

Maurice van de Pol
CHAMPION *

door Maurice van de Pol

@Björn Sman @Remco te Ronde Bedankt voor jullie reacties. De HR-collega heeft geen rechten via Medewerkerdosssier tot personeelsdossier (deze had ik uitgezet om te testen hoe ik het zien van het eigen personeelsdossier kon "killen", maar deze zal ik uiteraard straks weer moeten aan zetten zodat zij in de desktop de dossiers van onze medewerkers kan inzien).

Ik heb nu wel conform het advies van Remco de leesrechten in Autorisatie Personeelsdossier uitgezet voor <Medewerker>.  Het is nu wachten op de reactie van de HR-medewerker of dit de oplossing is.

 

Wat betreft je "challenge-vraag". Voorlopig kiest HR (dus niet ik als beheerder) om dit nog niet te faciliteren. Zij willen eerst de personeelsdossiers screenen op AVG-aspecten. Maar daar moet uiteraard wel tijd en capaciteit voor zijn bij ons.

Hoi @Maurice van de Pol ,

 

Bedankt voor je antwoord. Als je HR-collega rechten moet hebben tot de personeelsdossiers van andere medewerkers (HR voor anderen) dan geef je hem/haar de rechten:

  • Personeelsdossier / Toegang tot Personeelsdossier 

Dat is inderdaad wat @Björn Sman ook als reactie gaf, de namen 'Personeelsdossier' en 'Medewerkerdossier' lijken best op elkaar. 

 

Mocht je verder nog vragen hebben, schroom niet om ze te stellen. 

Groet,

Remco te Ronde
Maurice van de Pol
CHAMPION *

@Remco te Ronde Excuus. Mijn opmerking over het straks weer moeten aan zetten zodat zij in de desktop de dossiers van onze medewerkers kan inzien is inderdaad niet correct. Zij heeft rechten voor Personeelsdossier / Toegang tot Personeelsdossier dus zij kan dat nu al zien. Maar zoals je al aangeeft (en al veel anderen in andere posts) het dubbele gebruik van "Personeelsdossier" is erg verwarrend en zo simpel op te lossen door 2 verschillende namen ervoor te gebruiken.

 

Maar samenvattend: in Autorisatiebeheer stond en staat alles zoals jij en Björn aangeven dus hopelijk is de aanpassing in de leesrechten de oplossing. Wordt vervolgd!

door Remco te Ronde

Super fijn dat je zo actief meedoet op het forum @Björn Sman ! Wat een super snelle (en inhoudelijk perfecte) reactie op de vraag van Maurice.

Groet,

Remco te Ronde
Björn Sman
CHAMPION **

door Björn Sman

Goedemorgen @Maurice van de Pol ,

 

Dat heeft te maken met rechten in autorisatiebeheer. De ene zit verstopt achter medewerkerdossier en de andere personeelsdossier. Als je de medewerker opzoekt in autorisatiebeheer kun je zien waar de dossier rechten vandaan komen.

Met vriendelijke groet,

Björn Sman
Functioneel Applicatiebeheerder || Informatiemanagement
Hartekamp groep
Goedgekeurde oplossing
Remco te Ronde
VISMA

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Maurice van de Pol ,

 

In Autorisatiebeheer kan je bovenin klikken op 'Gebruikers'. Dan zoek je je collega op en zie je welke rechten hij/zij heeft en waar deze vandaan komen.

RemcoteRonde_0-1713943559622.png

 

 

Op basis van jouw berichtje vermoed ik:

  • Je collega heeft rechten op Medewerkerdossier / Toegang tot personeelsdossier
  • In Mijn Youforce / Beheer / Autorisatie Personeelsdossier heb je in de rol <medewerker> één of meerdere (of alle) documentsoorten op 'lezen' aan staan.

 

Hopelijk helpt bovenstaande je op weg om de rechten van je collega te achterhalen.

 

En tot slot nog even een ''challenge-vraag''. Waarom zou je niet alle medewerkers rechten geven om zijn/haar eigen personeelsdossier in te zien? Want dat is wel wat de meeste organisaties tegenwoordig toestaan. Jij mag het natuurlijk als beherder beslissen, maar ik ben persoonlijk groot voorstander van medewerkers toegang geven tot hun eigen dossier.

 

Groet,

Remco te Ronde
Maurice van de Pol
CHAMPION *

door Maurice van de Pol

@Remco te Ronde Weet jij een oplossing hiervoor?