Mijn Communities
Help
Wietske
CONTRIBUTOR ***

Balansregeling CAO GGZ

door Wietske

Goedemorgen,

 

Recent is er een onderhandelaarsakkoord bereikt voor de nieuwe CAO GGZ. Een van de wijzigingen is de balansregeling. Dit betreft een keuzebudget van maximaal 500,- euro bruto per jaar (deeltijd naar rato). Om hiervoor in aanmerking te komen moet de medewerker vóór 1 juli in dienst zijn en vóór 1 juli van elk kalenderjaar zijn keuze voor de aanwending kenbaar maken. Het keuzebudget kan worden aangewend voor:

  1. Uitkering als bruto loon, óf
  2. Inzet voor opleiding en ontwikkeling, óf
  3. Aankoop extra verlofuren voor herstel, óf
  4. Deelname aan het generatiepact voor belastende functies

Indien door werknemer de keuze wordt gemaakt om het balansbudget in te zetten voor opleiding/ontwikkeling wordt het budget verhoogd met een opslag van 20%. Indien bij de invulling van de opleiding/ontwikkelingsactiviteiten ten minste 20 LFB uren in tijd worden ingezet wordt het budget met een opslag van 40% in plaats van 20% verhoogd. Het voor opleiding/ontwikkeling geoormerkte balansbudget kan ook opgespaard worden voor inzet in een later jaar; uiterlijk in het jaar 2024. Het niet bestede deel van het voor opleiding/ontwikkeling geoormerkte balansbudget zal na afloop van 2024 worden uitbetaald als bruto loon onder aftrek van de eerder toegepaste opslag van 20% of 40%.

 

De afspraken en uitwerking van het balansbudget zijn nog in de maak, maar ik wil alvast na denken over hoe we dit in Youforce kunnen ondersteunen. 

 

Zijn er hier mensen die hier al over na hebben gedacht of die weten in hoeverre er vanuit Visma Raet een oplossing komt?  Alvast bedankt voor het meedenken!

5 ANTWOORDEN 5

door Roland van Oel

@Wietske bedankt voor je vraag over dit actuele onderwerp. Ik heb onze collega's van Gemal gevraagd om hier een reactie op te geven, en zij hebben hierop het volgende bericht geplaatst in de Gemal community: https://community.visma.com/t5/Nieuws-Youforce-Payroll-Gemal/CAO-GGZ-Balansregeling/ba-p/478456 

Hou de community dus verder in de gaten voor de oplossing die hiervoor gaat komen.


Met vriendelijke groet,

Roland
Community manager Visma|raet
RenéA
CHAMPION *

door RenéA

Goede morgen Roland, deze link werkt niet meer!

Jeanine Kraal
CONTRIBUTOR **

door Jeanine Kraal

klopt het dat hier nog steeds niets over bekend is? Het bericht in de link is verwijderd.

 

Wietske
CONTRIBUTOR ***

door Wietske

Dank voor je reactie, ik ga het in de gaten houden!

Bas van de Ven
CONTRIBUTOR **

door Bas van de Ven

Op 7 feb jl. antwoordde onze Customer Success Manager Healthcare het volgende op mijn vraag 'Komt Raet met een best practices binnen HRSS m.b.t. de balansregeling?'

Ik heb dit even voor je nagevraagd, ik verwacht dat we dit in Beaufort/Gemal gaan ondersteunen op een vergelijkbare manier als we met andere flexibele arbeidsvoorwaarden doen. Hoe dat exact eruit komt te zien, dat antwoord kan ik je niet geven, daarvoor adviseer ik je de releasenotes in de gaten te houden.