Mina produkter
Hjälp
Mutual Tommy
CONTRIBUTOR *

Automatisk kostnadsföring av periodiseringsposter

av Mutual Tommy

Hej!

Efter att vi har satt upp en periodiseringsplan t.ex. för en faktura i Visma DCE, brukar vi sedan i samband med varje månadsbokslut "utföra periodisering" i Visma Control för den perioden som vi håller på att göra månadsbokslut för. Vi gör alltså en manuell periodiseringskörning, där alla periodiseringsposter för den aktuella månaden bokförs.

Nu har jag fått en fråga från organisationen om "periodiseringskörningarna" kan göras automatiskt? Alltså att alla periodiseringsposter skulle bokföras direkt enligt periodiseringsplanen i samband med att fakturan bokförs? Jag antar att alla aktuella perioder/månader måste vara upplåsta om detta ska fungera, om det fungerar överhuvudtaget?

 

/ Tommy

3 SVAR 3
Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej!

Ja, innevarande period och aktuell verifikationsserie måste vara öppen då det är en bokföring som görs. 

/Marija

Natalie A
CONTRIBUTOR *

av Natalie A

Hej, var det så att alla aktuella perioder/månader måste vara upplåsta för att denna funktionen ska fungera?

 

/Natalie

Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej!

 

Det går bra att automatisera periodiseringskörningen i Control via funktionen "Schemaläggare". I den kan även andra rutiner läggas på schema så som t ex påminnelser och bokföra verifikationer. 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här