Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Bifoga fil i en verifikation

av Anonymous

Jag lyckas inte med funktionen att bifoga fil i själva verifikationen. Det ser bra ut men när jag sedan ska öppna den så får jag felmeddelandet att dokumentet inte kunde hittas. Jag är rätt så ny på Visma Control men denna funktion har inte använts i organisationen tidigare tyvärr. Ska dokumentet läggas i en specifik mapp först?

MalinNehlin_0-1634218427507.png

 

7 SVAR 7
Åsa Melin
CONTRIBUTOR **

av Åsa Melin

Idag när jag bifogade en fil enligt Vismas instruktioner som jag fått gällande filnamn, att inte ha dokumentet öppet etc, så fick jag samma felmeddelande som du när jag skulle kontrollera att bilagan fastnat. Jag hade ett annat pdf-dokument öppet samtidigt som inte hade med verifikatet att göra, och när jag stängde det så gick bilagan att öppna. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Vi har version 13 och har suttit med supporten idag och nu har vi löst problemet, och det är att filernas namn inte får vara för långa, det måste vara _ istället för mellanslag osv. Tråkigt att vi inte visste detta när vi gick igång med nya versionen av Visma i slutet av maj 2021, då hade vi sluppit all frustration men bra med Community att vi får upp ögonen på sådant som flera kunder har problem med. 

Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej!

 

När det gäller att bifoga bilagor  till Control fungerar detta som tänkt. Det finns dock vissa riktlinjer att förhålla sig till och det kommer i ett separat Communityinlägg inom kort. Det gäller bland annat att filnamnen inte ska innehåll mellanslag. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Vad är det i inställningarna i Adobe som ska ändras? Kan inte få det att fungera. Vi har version 11.0 ifall det är  relevant?

Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej Malin!

 

Du hämtar upp bilagan som vanligt via "öppna-symbolen".  Tänk bara på att dokumentet inte ska vara öppet då du bifogar det. Felmeddelandet kommer från Adobe och en ominstallation av detta är att rekommendera till att börja med. Hör av dig vidare till supporten om det uppstår fler frågor på vägen.

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Samma problem hos oss också, och efter mycket letande så konstaterade vi att Visma 13 har problem med XLSX filer, dvs Excel-filer i det gamla formatet XLS fungerar då får vi inte felmeddelandet (filen hittas inte), men Excel-filer i det nya formatet fungerar inte. PDF-filer fungerar dock utmärkt. Men detta verkar vara något Visma problem som de behöver kolla på omgående. 

Åsa Melin
CONTRIBUTOR **

av Åsa Melin

Hej! Vilken version använder ni? Vi har haft samma problem i version 10, och även att dokumentet inte sparats alls fastän vi vet att vi bifogat. Ibland fungerade det, ibland inte. Jag har felanmält detta, och svaren som vi fått från supporten är bland annat:

*Att det kan bero på för långa namn på dokumenten (vilket inte stämmer då samma dokumentnamn brukar användas och ibland fungerar det, ibland inte),

*Att pdf fungerar bättre än excel.

*Att exceldokument inte funkar alls att bifoga (vilket det visst gjort vid flera tillfällen, men inte alltid)

*Och även motsägelsefullt nog att Visma själva inte lyckats återskapa problemet när de försökt, och att allt ska bli bra med version 13.

I veckan har vi precis uppgraderat till version 13 och har inte hunnit köra igenom så många verifikat än. När vi testade i testmiljön så fungerade det, men tyvärr så saknar vi ju ändå underlag historiskt även om det ska fungera nu. Om ni kör version 13 så verkar ju problemen kvarstå.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här