Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Definitivregistrera gammal ankomstregistrerad faktura

av Anonymous

Hej, vi använder version 9.02.0.

Jag försöker definitivregistrera på dagens datum 2020-05-27, en faktura som ankomstregistrerades februari 2019 (en gammal surdeg som nu äntligen ska bort, ska sedan makulera den.) När jag ska spara får jag felmeddelande: (37) Det går inte att skapa en verifikation på en låst period! Felaktigt object var 5-2019.

Vad menas med detta? Vi har inte stängt maj 2020.

6 SVAR 6
Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej Lena!

Säkerställ så att även verifikationsserien för motbokning är öppen för perioden. Ett tips för er om ni inte vill definitivboka först kan ni radera reskontraposten istället. Det går bra att radera en ankomstbokad post under inköp-operationer-radera reskontraposter. 

 

Får du inte rätt på det så hör av dig till oss på supporten. Maila in till Visma.control@visma.com så tar vi din fråga vidare.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Den perioden vill vi inte ha in något mer på. Om vi raderar försvinner ju spårbarheten.

Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej Lena!

Jag svarar dig i två steg för tydlighetens skull. 

Även om du raderar kommer verifikationerna att finnas kvar. En raderad reskontrapost försvinner ur reskontran men verifikationerna finns kvar och är sökbara på löpnummer i redovisningen. T ex i redovisning-sök-verifikationsrader kan löpnummer skrivas in så laddas alla verifikationsrader fram som är kopplade till det.

Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

När det gäller motbokningen ska den gå in på det datum ni väljer om den ursprungliga perioden är låst. Får du inte rätt på det kan tillvägagångssättet vara versionsbundet hos er och då är det bättre att du mailar in till oss så att vi kan titta på detaljerna hos er.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Kan jag hänvisa till denna konversationen i mailet?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Menar du att motkonteringen måste bokföras på samma period som ankomstregistreringen?

Vi kan inte ta in något på en stängd period!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här