Mina produkter
Hjälp
HannaPW
CONTRIBUTOR *

Taxeringsvärde - fastighetskatt

av HannaPW

Vi har lagt upp taxeringsvärden i anläggningsregistret för att få hjälp att beräkna fastighetsskatt. Men vi får inte beräkningen att stämma. Den väljer inte alltid det lägsta enligt beräkningsmodellen. Har inte lyckats hitta vad som blir fel. Det blir helt rätt på vissa. Kan inte hitta något samband. Har pratat med supporten flertalet gånger men de har inte lyckats lösa det heller.

Någon här som jobbar med det och vill dela med sig?

3 SVAR 3
HannaPW
CONTRIBUTOR *

av HannaPW

Hej

Vi kör Visma Control 13.0.0.

Jag har pratat många vändor med supporten och de kan inte hjälpa mig. Kan inte återskapa felet säger de. Men de ser att det blir fel hos oss. På måndag ska de lägga på den senaste uppdatering och vi hoppas att det löser problemet.

Men vad jag mer undrar är varför inte alla varianter på taxering finns i systemet. Vidare räknar den inte rätt och en fastighet har både lokaler och bostäder. Nu har vi lagt upp varje för sig dvs delat om det är bostad och lokal i samma fastighet. Vidare har vi inte lagt det på befintliga anläggningar utan skapat separata för just taxering. Hälsning Hanna

av Karin Grawsiö

Hej igen Hanna,

Taxeringsvärdena ska hanteras utifrån den sk "Huvudanläggning" inte på några komponenter så att säga.

Är inte helt med på vad du menar med olika varianter? Vi hanterar att en fastighet har både lokaler och bostäder genom att du anger resp taxeringsvärde på huvudanläggningen.

 

Bra att ni ser till att ni får in den senaste uppdateringen, vet att vi gjort en rättning gällande just beräkning av taxeringsvärden även om det var ett par uppdateringar sedan, så kanske är det det som behövs i ert fall

av Karin Grawsiö

Hej Hanna,

Jag tror man måste ha mera detaljer kring upplägget ni har och hur värdena registrerats på anläggningen/hvuudanläggningen gällande fastighetsskatten.

Vilken version av Visma Control har ni?

 

Mvh/Karin

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här