Mina produkter
Hjälp
Annika Blomqvist
CONTRIBUTOR **

Byte till ISO 20022 för att skicka bankfiler

av Annika Blomqvist

Hej

Har fått meddelande från min bank SEB att vid årsskiftet byter dom system för bankfiler.

När kommer någon information om detta.  Behöver få svar snart vad Mamut gör i detta ärende.

31 SVAR 31
Ulf Malmgren
CONTRIBUTOR *

av Ulf Malmgren

Mamut och ISO-filer

Gammal tråd men idag pratade jag med SEB. Det går att köra gamla filsystemet t.o.m. 2022-12-31.

Fram till dess får man väl leta nytt affärssystem ifall ingen lösning på konvertering tagits fram, eller har någon hittat någon sån än?

(Oavsett så är man ju inte så sugen på att stanna kvar i Visma efter detta.)

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej. 

 

Vill ge lite uppdatering. Vi har hittat vad vi tror är felet och kommer göra nya tester på måndag. Håller tummarna för att det kommer lösa felmeddelandena. Håller er uppdaterade här. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Vi tror att vi har en lösning nu och har uppdaterat sidan, men har inte kunnat testa filen än. Vi har blivit tvungna att lägga till fälten för IBAN och BIC/Swift som behöver fyllas i varje gång. Om någon känner sig manad får man testa, annars kommer jag med en uppdatering när vi har gjort det. 

Ann-Christin3
CONTRIBUTOR **

av Ann-Christin3

hej

försökte sända med en converterad fil. dock fick jag felmeddelande för att bg nr var skrivet som ett kontonr i ett svep med 0 framför. efter samtal med SHB/Bankgirot så meddelade han att det måste stå xxx-xxxx alltså såsom Bg brukar skrivas...

men i övrigt så syntes min IBAN och referens och valuta och belopp helt korrekt. fast mottagarnamnet var Mamut BGC file - och inte min leverantör.om du vill kan jag sända cc på filen men vill inte lägga upp den i detta forum.

tack

 

Ann-Christin3
CONTRIBUTOR **

av Ann-Christin3

låter hoppfullt!

Tack

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

HEJ alla

Vill bara informera om att PAGERO kan lösa konverteringen enl uppgift.

Lät som dom klarade dom flesta banker.

Ann-Christin3
CONTRIBUTOR **

av Ann-Christin3

Tack för informationen, jag har också precis erhållit samma information från SHB - jag har dock inte undersökt det vidare. enligt SHB trodde dom att det skulle bli en tämligen dyr historia om man är småföretagare.... Om någon har någon annan information tar jag tacksam emot den.

mvh

Ann-Christin

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Japp rätt dyrt, vi vet ännu inte vad HC vill ha eller när dom får till det.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej. 

 

Vi har en del utmaningar som vi inte får svar på från bankerna rörande ett formatfel vi får för vissa kunder. Vi jobbar med det och hoppas komma framåt snart. 

 

Ha dock i åtanke att tjänsten fortfanade är i beta och det innebär att vi inte har normal support på tjänsten, även fast vi gör så gott vi kan med mycket sjukdommar just nu. 

 

Fortsätt skicka in ev felmeddelanden till support@hcbs.se,  vissa fel kan vi ev lösa direkt. 

 

/Niclas

HC

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack för återkoppling i alla fall. Känner dock att det börjar brinna lite.

 

Ann-Christin3
CONTRIBUTOR **

av Ann-Christin3

sorgligt - tack för ditt svar - jag har inte gett upp hoppet än men......

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

HEJ,

även jag har försökt konvertera. Det funkar fortfarande inte.

Detta är ju en ganska kritisk funktion som behöver lösas ÄVEN om man inte tänker utveckla MAMUT

Tyvärr är det rätt hopplöst att få kontakt men bolaget som gör konverteraren heller.

Vi har ju alla förstått att man behöver fly skeppet men det görs inte i en handvändning.

Ann-Christin3
CONTRIBUTOR **

av Ann-Christin3

precis - ganska hopplöst. vi får hoppas att de tar sitt förnuft tillfånga. hörde att de internt fattat beslut om att Mamut skall kvarstå 7 år till!! men hur tänker dom då? måste ju kunna använda alla funktionaliteter så jag tycker vi fortsätter att påpeka bristen - det kanske löser sig.

 

Ann-Christin3
CONTRIBUTOR **

av Ann-Christin3

Hej Annika

jag är användare av Mamut och har samma problem - hur har du löst ditt problem?

jag har SHB och de slutar sista mars.

tacksam för återkoppling. Ann-Christin Paul

 

Annika Blomqvist
CONTRIBUTOR **

Hej

Tyvärr har jag inte löst det. Jag får nu lägga in alla mina lev betalningar manuellt hos SEB. Har också skrivit till Mamut support att jag tycker det är skandal att dom inte kan lösa detta. Då vi betalar så mycket för support. Men fick till svar:

Hej,

 

Beklagar att behöva säga det, men då beslutet är gjort kommer ingen utveckling att göras för att anpassa Mamut för de nya formaten.

 

Vi har varit i kontakt med HC Business Software rörande deras konverterare.

Informationen vi mottagit är att den fortfarande är under utveckling.

Vi har ingen kontroll över den, så all support rörande denna hanteras från deras sida.

 

I grund står dock beslutet om att Mamut inte kommer utvecklas för att anpassas till formaten

kkarlsson
VISMA

av kkarlsson

Hej,

 

Tyvärr togs beslut om att Mamut inte kommer uppgraderas för att kunna hantera de nya bankfilsformaten.

Beklagar verkligen att så är fallet.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

 

Jo det är vi väl medvetna om men frågan är nu hur det fungerar med den länk ni la ut som kunde konvertera filerna. Jag har mailat dom men får inget svar. Jag har testat deras konverterare men får det inte att fungera.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Ingen svara vare sig på mail eller telefon även säljtelefonen stänger av.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Annika,

Har du fått till någon lösning på detta?

Jag har testat den länk dom la ut här utan att lyckas.

https://hcbankfil.azurewebsites.net/

 

Annika Blomqvist
CONTRIBUTOR **

av Annika Blomqvist

Försöker kontakta HCbs.se  på telefon men ingen svarar ang bankfilskonverterare. Kollar med min SEB bank för att höra vad dom säger. Måste antagliten byta från LEv bet till det nya systemet för att kunna betala med det nya ISO 20022 systemet hos SEB först. Men det vore ju kul om Mamut kunde hjälpa till hur detta ska fungera.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här