Mina produkter
Hjälp
Joa Palmér
CONTRIBUTOR **

Leveransbesked via e-post

av Joa Palmér

Vi funderar på hur man skulle kunna lösa att kunderna skulle få e-postaviseringar typ:

-----

Ämne: Din leverans av order XXXXXX är på väg!   

Meddelande: 
Vi har idag skickat din order XXXXXXXX med Postnord från vårt lager

Du kan spåra försändelsen via länken SEXXXXXXXXXXX (länk till Pacsoft/DHL/TNT etc)

----

Hur kan man få Mamut att skicka ut sådana mail, det känns som om det är standard nuförtiden att skicka leveransaviseringar och en bra service för våra kunder?

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Precis som de andra svarat så finns denna funktionen i ett TA system. Vi tycker att Consignor är överlägset för våra behov, men Unifaun har liknande funktionalitet.

Vi löser det genom att skicka "Frakthandlingsfil" från Mamut till Consignor som innehåller både mailadress och mobilnummer.

I Consignor sätter vi själva att ett föraviseringsmail skall skickas ut till mottagaren, om det finns en mailadress.

I samma stund som dagens sändningar är färdiga, och EDI:n går över till PostNord, skickas mail ut till alla mottagare att deras paket är på väg.

Frakthandlingsfilen innehåller all adressinformation och vilken tjänst som skall användas.

Vi väljer att "halvautomatisera" detta, så vi måste ange antal kolli och vikt innan vi kan skriva ut fraktetiketten. Det går dock att helautomatisera detta.

 

Lycka till 

Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Joa.Vi har utvecklat en sådan lösning för Mamut som fungerar mot Unifaun. Du får gärna kontakta mig om du har frågor,Mvh Anders Larsson 0708-214269

 

Håkan Fredriksson
CONTRIBUTOR **

Unifaun har ju en sådan lösning i sitt system, tror att Pacsoft har det också men är inte helt säker. Dvs använder du Unifaun kanske du kan använda deras utskick för detta?

av Joakim Arvidsson

Hej Joa!

 

Jag har undersökt din fråga lite, men kan inte komma på någon enkel lösning som utgår ifrån Mamut. Det finns i dagsläget ingen funktion för automatiska mail vid faktuering eller liknande.

 

Jag kollade med en kollega som jobbar med Visma.net, som utvecklas i snabbare takt än Mamut, men det ser ut att ej finnas funktion för det här heller. 

 

Det är mycket möjligt att detta kommer komma till Visma.net i framtiden, men jag kan ej lämna några garantier.

 

Jag kan förstår hur en sån här funktion är eftertraktad av kunder och jag vidarbefodrar din fråga till utvecklingsavedlningen, både för Mamut och Visma.net, och hoppas vi kan få en positiv respons ifrån dem.

 

Ha en fin dag!

 

/Joakim

 

Med vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här