Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Mot ett långsiktigt samarbete och ett utökat erbjudande för Visma Mamut

av Anonymous

Hej,

Mitt namn är Lars Borglund och jag arbetar här på Visma Software AB som Portfolio Director. Tillsammans med ett antal duktiga produktchefer arbetar vi konstant med att förbättra och vidareutveckla Vismas mjukvara.

Visma Mamut är nu en produkt som Visma Software AB tar över ansvaret för, och för oss känns detta naturligt. I vår organisation finns ett antal medarbetare som tidigare arbetat många år med produkten och tillsammans med dessa erfarna personer kommer vi att fokusera på att höja servicegraden gentemot Er kunder.


Vi har nu påbörjat arbetet för att leverera mer hjälp och stöd till Er som användare i systemet. En tydlig målsättning för oss är också att vi vill vara närmare Er. Förutom att arbeta vidare med den befintliga supporten och kontinuerliga förbättringsprocesser öppnar vi nu också ett Community.

För oss är detta Community en digital plattform där vi kan utbyta erfarenheter, skapa förståelse, långsiktighet och kvalitet. Vårt Community är inte begränsat till att dialogen enbart ska vara oss emellan, vi uppmanar också till ett direkt erfarenhetsutbyte där ni som användare delar med er av tips och erfarenheter till andra användare.

Visma Mamut är för oss en viktig produkt där vi lanserar två stycken uppdaterade huvudversioner per år. Produktutbudet för dig som använder Visma Mamut kommer vi nu att arbeta vidare med, vilket kommer att innebära att produkten utökas med ett antal tilläggstjänster och på så sätt växer det totala Visma Mamut erbjudandet.
 
Välkommen till oss på Visma Software AB och ett spännande 2017.
 
Med vänliga hälsningar
Lars Borglund, Portfolio Director

10 SVAR 10
Pär Svärd
VISMA

av Pär Svärd

Hej Louise & Kristin!

När vi nu tagit över anvaret för Mamut så kommer jag att arbeta både med Visma.net och Mamut. Vi kommer som Lars skriver att kontinuerligt jobba med förbättringar i Mamut samtidigt som vi vill erbjuda smarta tjänster som kan förenkla er administrativa vardag ytterligare.

Jag kommer även att ta kontakt med er inom kort för se på hur vi tar nästa steg för att effektivisera lösningen på bästa sätt.

 

MVH/Pär

 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Kan någon här förklara varför Mamut är så in i h-e segt och långsamt som sirap?

 

Och varför ser systemet ut som det förmodligen såg ut 1994? 

 

Någon sa att Mamut idag är baserat på gamla strukturer, troligen just från 90-talet och det låter ju verkligen oroväckande.

 

Extremt användarovänligt program måste jag säga. Kommer definitivt leta andra system. 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Nikolaos.

 

Det finns många olika anledningar till att Mamut kan gå segt och det beror lite på hur ni har Mamut installerat. Bla Har ni Mamut på en server som man jobbar mot online? Har ni en äldre server/dator osv. Kontakt oss gärna så kan vi gå in mer detaljerat hur er installation ser ut så vi kan komma med förslag på lösningar. 

 

Vi har inte prioriterat att uppdatera gränssnittet i systemet, förutom på startsidan som fick sig en ansiktslyftning 2011, utan istället lagt fokus på andra delar/tjänster. 

 

Vad menar du med gamla strukturer? Om du menar på arbetssätt och bristen på möjligheter till automatisering så är det först nu på senare år som de möjligheterna har dykt upp rent tekniskt och där kommer vi inte ända fram i Mamut pga hur systemet är uppbyggt. Är man ute efter automatiseringar så har vi andra system som klarar det bättre. 

 

Vad gäller användarvänligheten så är det där delade meningar om det. Vi har många nöjda kunder som tycker Mamut är mycket användarvänligt. 

 

Hoppas du fick svar på dina frågor. Annars är du välkommen att återkomma. 

 

Trevlig sommar!  

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Lars, 
Vi har haft kontakt med Per Svärd men vad jag förstod då så jobbar han endast med Visma Net. En produkt som han har försökt sälja in till oss som alternativ till Mamut men som vi tycker har för stora brister och framförallt alldeles för stora implementerings- och anpassningskostnader för att fungera i vår verksamhet. Men, vi provar att ta kontakt med honom igen för att se vad han har att säga om Mamuts framtid. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Louise och Kristin.

Lite förenklat kan man säga att Mamut vidareutvecklas på två sätt.

1 Kontinuerliga förbättringar inom områden och funktioner som finns i programvaran per idag.

2 Breddning av produkten genom olika cloudtjänster. 

Båda dessa förbättrings "strategier" är långsiktiga och gäller för flera år.

Jag vill föreslå att Ni båda kontaktar Visma Software och sätter Er i kontakt med Pär Svärd. Pär bör kunna kunna sätta sig in i era behov och utifrån detta mer detaljerat svara på vilka möjligheter som ges - både idag och i framtiden.

Kristin Öhman
CONTRIBUTOR **

av Kristin Öhman
Håller med både Stefan och Louise! Vad kan vi förvänta oss framöver? Vi har oxå börjat ge upp hoppet. Mamut höll långtifrån allt som utlovades när vi köpte systemet. Men att hålla på och byta system är ju inget man gör i en handvändning, så vi har "stått ut" några år. Kan man äntligen börja hoppas på förbättringar så är det ju toppen.
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej, 
Instämmer med Stefan, vi har också fått information att all utveckling av Mamut har lagts ner, dvs är vi inte nöjda så som Mamut ser ut idag så är enda alternativet att se sig om efter ett nytt system, för ingenting mer än det absolut nödvändiga kommer att hända i Mamut.

Om planerna har ändrats är det viktigt att kommunicera det innan alla kunder flyr till andra system. För vår del vill vi gärna veta vad vi kan förvänta oss av Mamut i framtiden, vilken typ av utveckling ni ser åtminstone inom närmsta året. Vi är väldigt nöjda med Mamut som helhet men ett par viktiga issues, som vi väntat på lösning för i flera år men nu gett upp hoppet om, gör att vi tyvärr anser oss tvugna att planera för ett systembyte.

 

 

Stefan Salomonsson
CONTRIBUTOR **

av Stefan Salomonsson

Tackar för infon Lars. Redan bokat möte med Pär för att kika på Visma.net lite mer.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Stefan.

 

Målsättningen med välkomstmailet är att informera om att Visma Software AB har tagit över ansvaret för Mamut på den svenska marknaden. Tidigare har Mamut i Sverige hanterats av ett annat bolag inom Visma koncernen och detta betyder faktiskt att er programvaruleverantör blir en annan - åtminstone juridiskt.

 

I samband med denna information vill vi också passa på att informera om att Mamut är en produkt som kontinuerligt underhålls och där vi kommer med nya releaser. Visma koncernen har per idag fler än 20 ERP lösningar och självklart finns det skillnader mellan hur mycket vi satsar på varje system. Visma Mamut är idag en lösning som funnits många år på marknaden och rent teknologiskt finns det andra system som är modernare inom Vismas produktportfölj.

För den som känner att Mamut uppfyller kraven på önskad funktionalitet med mera, kan man tryggt arbeta vidare i lösningen. Har du behov som inte uppfylls av dagens lösning, bokar vi gärna ett möte med dig för att se hur dessa kan tillfredsställas.

Stefan Salomonsson
CONTRIBUTOR **

av Stefan Salomonsson

Hej Lars

 

Fick idag en form av välkomstmail till Vismafamiljen. Lite sent om du frågar mig, det är ju några år sen Visma tog över.

 

Det som fascinerar mig är att mailet talar mycket om framtid och utveckling men de besked jag fått tidigare är att Mamut inte utvecklas mer och att det inte finns någon framtid inom Mamut. Detta har gjort att vi succesivt börjat avveckla vårt engagemang i Mamut och tittar på alternativa lösningar.

 

Vad är det som gäller?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här