Mina produkter
Hjälp
Håkan Fredriksson
CONTRIBUTOR **

Serienummer via streckkod

av Håkan Fredriksson (Uppdaterad ‎14-05-2019 09:20 av Håkan Fredriksson )

Jag har en produkt som har serienummer så varje serienummer ska registreras vid in- och utleverans. Serienumret finns som streckkod på varje artikel så jag kan läsa det med streckkodsläsare. Hur gör jag för att läsa in serienummer vid inleverans och hur gör jag för att registrera utleverans av just de serienummer jag plockat?
Jag har aktiverat serienummer på produkten i Mamut men det är hur jag får det från streckkoden via streckkodsläsaren till Mamut jag fastnar på.

3 SVAR 3
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Håkan

 

Vi använder detta dagligen, och du är välkommen att kontakta mig för tips och hjälp.

 

Scannern är ett "tangentbord" alltså bara ett annat sätt att föra in information i ett fält.

Vid inleverans i Mamut får du upp en lista på det antalet serienummer du ska leverera in. Listan är tom, och du använder scannern för att fylla fälten. Du måste programmera din scanner till att läsa serienumret och avsluta med "pil ner", eftersom "Enter" gör att markören hoppar fel. Instruktioner hur man gör detta finns på nätet för alla scanners.

När du sedan ska leverera, får du upp en lista med alla befintliga serienummer du levererat in, och som finns i saldo.

Här måste du manuellt välja i den listan vilket serienummer du vill leverera. Har du många serienummer kan du använda sökfunktionen för att hitta ditt serienummer, men det går inte särskilt snabbt att leverera flera serienummer eftersom du måste dubbelklicka på varje val.

 

//Håkan 

0766-771826

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Det förfarande fungerar kanske med ett fåtal serienummer. Vid lite fler nummer, säg 20 st, så blir det ju inte så smidigt. Det bästa hade ju varit om det hade varit möjligt att scanna av serienumret på produkten man tagit fram och så plockar den ur serienumret ur de nummer som finns på lager. Felfrekvensen blir ju högre när det inte är möjligt

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Håkan. 

 

Nu kanske jag är på djupt vatten för jag har inte testat detta själv men har fått förklarat för mig hur det funkar. 

 

Man kan tänka sig streckkodsläsaren som ett tangentbord, dvs står du i raden för serienummer och läser av streckkoden så får du in siffrorna. Man ska även kunna programmera in kommandon så som "Enter" efter så man hamnar på nästa rad. Exakt hur detta går till beror på märket av läsaren. 

 

Om det är någon med mer kunskaper får de gärna komplettera med mer utförlig info.  

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här