Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Approval

av Anonymous

Hejsan,

Jag undrar om det finns en lathund för Visma Approval, från momentet när man får in en leverantörsfaktura under Leverantörsreskonta/Rutiner/Dagligen/Fakturainkorg till när man ska slutgodkänna och bokföra en faktura? Jag tycker att det känns ganska svårt att förstå för att jag kan t.ex. inte ändra på kostnadskonto inna jag skickar fakturan till Approval? Sedan undrar jag om man kan kontera om när man är i Approval eller måste man göra det innan? 

 

Tack på förhand!

Hälsningar

/Daria

4 SVAR 4

av Vismarepresentant1

Hej Daria,

Tack för ditt inlägg! 

Du kan ändra kontering i leverantörsfakturafönstret i Visma.net Financials om du valt åtgärden "Parkera" för fakturan i fakturainkorgen. Du kan ändra beskrivning, konto och kod-del samt splitta upp i flera olika rader i Approval.

Dokumentation finns under "Hjälp" i Approval. Dokumentation gällande hantering i Visma.net Financials finns på sidan 12-15 i Utbildningsmaterial för Leverantörsreskontra. Se gärna även nyheten i version 6.11 samt information om förfrågningar gällande fakturainkorgen. 

Ta kontakt med din partner om du önskar mer information eller utbildning.

Med vänlig hälsning,

 

Johan Sundell

 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hejsan,

 

Jag undrar en sak gällande leverantörsfakturor som kommer in i inkorgen via Approval.

Det är nämligen så att vid skapande av en faktura från fakturainkorgen så läggs det på fel konto (det konto som är standard konto i leverantörsklasser), trotts rätt inställning på leverantören och kontolistan. 

 

När man vill däremot registrera en lev. faktura manuellt så hamnar den på rätt konto.

 

Är det någon som har samma problem och hur löser man det?

 

Mvh

Daria

 

Hej Daria,

 

På leverantörsklass och på leverantören finns inställningen "Matcha lagervara under fakturaimport" som vi rekommenderar ska vara ikryssad. Systemet söker då på kontering på artikeln. Finns det ingen artikel/koppling, så ska konto hämtas från leverantören.

 

Det ska inte vara möjligt att konto hämtas från leverantörsklass i stället för från leverantören, så någon annan inställning eller koppling till artikel överstyr säkert i så fall. 

 

Rekommendationen blir att i första hand kontrollera inställningen för "Matcha lagervara under fakturaimport" och om artikel är inblandad och påverkar konteringen. I andra hand är det bäst att kontakta din partner för supporthjälp.

 

Med vänlig hälsning,

 

Johan Sundell

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Johan,

Tusen tack för ditt svar!

Jag provar med att kryssa i "Matcha lagervara under fakturaimport" på både leverantören och lev.klass så jag hoppas på att konteringen hamnar rätt.

 

Trevlig helg 🙂

 

Mvh

Daria

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här