Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

AutoInvoice för att skicka e-fakturor till kunder

av Anonymous

Hej alla!

 

Har ni skickat e-fakturor till kunder via Visma.net?

- Har det gått smärtfritt?

- Vilka utmaningar har ni stött på?

- Kan ni välja vilken faktura-layout som ska användas innan ni skickar iväg dokumenten?

 

Hur fyllde ni i under "inställningar för AutoInvoice"; "skicka fakturor"?

- Har ni klickat i alla fyra alternativen?

 

Tack för tankar, tips och "to do"!

/Charlotte Eliason

Aereco Ventilation AB

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Några tips

  1. Se till att du har inloggning till ditt konto hos InExchange. Där kan du se alla företag som ingår i nätverkat och koppla upp för att både skicka och ta emot.
  2. För att skicka elektronisk faktura måste du registrerat både org.nr och momsnr på kundkortet. GLN behöver inte anges, men om mottagare har flera GLN så måste det anges. (finns på flikarna Leveransadress och Platser)
  3. Uppdatera faktureringsinställningar på kundkortet att det ska skickas faktura via AutoInvoice.
  4. Naturligtvis ska du har rätt inställningar för AutoInvoice. Detta ska din Vismapartner ha ställt in och anmält till Visma.
  5. Vilken fakturalayout som används styrs via kundklasser och kundkortet i fliken Utskicksinställningar.
  6. Det kan vara bra att tänka på att ange viktig info i fält som överförs till XML-filen. Kommuner och större företag hanterar inte alltid den bifogade PDF-filen.
linneamann
CONTRIBUTOR ***

av linneamann

Vad betyder "Skickad till Autoinvoice, väntar på ytterligare leverans" under "Leveransstatus för Autoinvoice" när en tittar under kundreskontra översikt. ? 

Är fakturan skickad? Det står under status att den är OK och jag har inget under felmeddelande heller. 

Dock ser jag den inte när jag loggar in i Inexchange... Kanske tar en stund innan den syns där? 

 

Mvh Linnéa Mann

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

I ditt webb-konto hos InExchange kan du ställa in att du villa ha en e-postavisering om att fakturor är inlästa. Du kan även ställa in andra aviseringar om tekniskt fel, förfrågningar etc.

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Det är en liten time delay innan fakturan syns i InExchange.

 

Sedan körs i Visma.net en automatrutin för att uppdatera statusen från InExhange lite då och då.

Dock kan man snabba på detta genom själv köra "Hämta status från AutoInvoice"

 

image.png

Thomas Moström

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här