Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Autoinvoice - leveransadress på faktura

av Anonymous

Vi kör Mamut, men överväger att gå över till Visma, och nu undrar om någon sitter inne med kunskapen om ett problem som Mamut har, men som jag hoppas att Visma.net inte har.

 

När vi använder Mamut och Autoinvoice, så tar Autoinvoice inte den leveransadressen som står på försäljningsordern utan den tar alltid standardadressen på kundkortet. Detta leder ju till en del extra frågor när fakturan landar hos kunden och så ser leveransadressen fel ut. Extra kontrollfrågor måste ställas i kundens organisation. Är det någon som vet om det är annorlunda i Visma.net, dvs att fakturan (som är fakturerad via Autoinvoice) till kunden faktiskt innehåller den leveransadressen som står på försäljningsordern och ingenting annat?

8 SVAR 8
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej!

 

Jag har pratat med mina kollegor och det verkar som om man kan styra leveransadressen via InExchange. Som jag förstått det bör man kunna beställa varifrån leveransadressen ska hämtas ifrån. Man måste validera det med InExchange för att säkerställa att det fungerar. Har du uppdaterat dig på övriga fördelar och nackdelar avseende Mamut och Visma.net, eller behöver du mer information?

 

 

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Ber om ursäkt att jag läste fel, 

 

Angående leveransadressen så brukar vi styra det med hjälp av kundplatsen (CustomerLocationID). Detta bör sätta rätt leveransadressen på fakturan och i xml filen som skickas vidare. I XMLen bör leveransadressen heta DeliveryParty. 

 

Se exempel 

Här ser vi att postnumret är 55454 (detta är leveransadressen inne på kundkortet) 

addres.png

 

Sen har vi skapat upp en ny kundplats.

Här kan vi se att postnumret är 55302

 

addrss 3.png

 

Här kan vi se att i XML filen så får den den nya postnumret från den nya leverantörsplatsen. 

 

addres 2.png

 

Vad jag vet så hade denna faktura en leveransadress med postnummer 55302. Men det kan vara som Mikaela säger att man kan ha en dialog med InExchange för att mappa det annorlunda. Eller att man får be de att kolla närmare på varför en faktura får fel leveransadress trots att den är korrekt i XML filen. 

Jag har dock inte hört något från vara kunder att det skulle vara att problem att skicka olika fakturor med olika leveransadresser till samma kund. 

 

 

 

 

 

 

 

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Erik och Kristoffer, 

 

Jag har inte haft några problem med att skicka fakturor via autoinvoice med en annan faktureringsadress än den som står på kundkortet. Om jag skulle överstyra faktureringsadressen på själva fakturan så ska den gå till den adressen och inte den som står på kundkortet. 

 

Jag gjorde senast en sådan här faktura för några dagar sen, där vi överstyrde faktureringsadressen manuellt på fakturan och den har gått till rätt adress. 

faktura.png

 

Vi har flera kunder som som överstyr faktureringsadressen ibland inne på fakturan och det är väldigt sällan som de skulle gå fel. Om det mot förmodan skulle bli fel så rekommenderar jag att man kontaktar sin partner så kan de hjälpa er att felsöka problemet. 

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Det är inte faktureringsadressen utan leveransadressen som är problemet

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hej!

 

Felet uppstår om vi redan fakturerat kunden, och adressen sedan är en annan på en nästkommande order. Jag får känslan att Inexchange sparar det som man skickar in första gången och sedan använder det.

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Kristofer, 

 

Jag förstår ert problem, det kan hända att det finns en koppling inne inexchange mot kunden som gör att den skickas fel. Står det rätt adress inne i XML filen (ni hittar denna inne i autoinvoice)? 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Nej, där står standardleveransadressen, inte den leveransadressen som står på försäljningsordern (i Visma Mamut som jag kör) Det är intressant att det verkar samma problematik i Visma.net

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hej!

 

Vi har samma problem i visma.net. Har felanmält till Visma men inte hört mer om vad status är på ärendet.

 

Se: https://community.visma.com/t5/Forum-for-Visma-net-ERP/Bugg-Fel-leveransadress-pa-efakturor/m-p/2723...

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här