Mina produkter
Hjälp
Olof Svedbom
CHAMPION *

Automatiserade schemaläggningar är opålitliga

av Olof Svedbom

Vi har flera automatiserade schemaläggningar, exempelvis kör vi Behandla utleveranser - förbered faktura, Behandla fakturor - Frisläpp och Behandla fakturor - Skicka via epost. Dessa jobb måste gå i ordning annars kommer nästa steg fallera. Därför är de schemalagt att jobb nr ett går t.ex. kl 16-18, jobb två 18-20 och jobb tre 20-22. Trots detta händer det att något eller några av jobben inte alls körs. Jag gissar att det läggs på någon slags kö i molnet och att när det är jobbets tur så kollas om tiden är inne men ibland har det legat på kö för länge så då händer inget.

 

Jag vill antingen:

- kunna veta att jobbet körs någon gång under den tid det är schemalagt. Annars vill jag ha ett felmeddelande

- eller kunna skapa en kedja av jobb som körs i ordning under en längre period. T.ex att köra alla dessa tre jobb mellan 16-24, och även här få ett felmeddelande om de inte hinner köras trots att de är schemalagda.

 

Den automatiserade schemaläggningen är nu så opålitlig att jag måste kontrollera att jobben körs genom att manuellt jobba in och kika varje kväll. Finns det någon workaround eller har jag missat något?

2 SVAR 2
Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej!

 

Vi har exakt samma problem! Har fått det förklarat att de lägger sig i kö men att det saknas kontroll på när de faktiskt lägger sig i kön. 

Det bästa vore att kunna tidssätta exakt när en körning skall utföras (som är möjligt att göra manuellt på schemaläggningen). Alternativt som du skriver att kunna lägga dem i någon form av kedja där man bestämmer i vilken ordning de ska utföras.

 

Hoppas Visma förstår hur frustrerande det är att inte kunna lita på schemaläggningarna då dem är grunden till automatisering och försöker lösa funktionen till det bättre.

 

Mvh Niklas

Olof Svedbom
CHAMPION *

Tack för din input! Om det är fler kunder som upplever problem med automatiserade schemaläggningar så vore det bra om det lämnades kommentarer här så att Visma får upp ögonen för detta och iaf kan svara på om och när det kommer att bli fixat.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här