Mina produkter
Hjälp
Maria7
CONTRIBUTOR **

Debet och kreditfaktura till anläggningstillgång

av Maria7

Hej,

Jag har en debetfaktura och en kreditfaktura (mindre än debeten) som jag har bokat på ett obs konto i leverantrösreskontran. De hör i hop och ska tillsammans netto bli en anläggningstillgång om ca 10 t. Jag försöker få upp dem i rutinen konvertera inköp till anläggningstillgång men får bara upp debetfakturan. Hur gör jag för att få in dem enklast i anläggningsregistret? Kan jag inte använda rutinen konvertera inköp till anläggningstillgång?

 

Mvh Maria

4 SVAR 4
Godkänd lösning
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Som Avstämningstyp väljer du Avdrag i fliken Avstämning. Där står det som standard Tillägg.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Maria7
CONTRIBUTOR **

av Maria7

Hej,

Tack nu har jag löst det.

/Maria

Maria7
CONTRIBUTOR **

av Maria7

Hur plockar jag upp kreditnotan i fliken Avstämning på den nya konverterade anläggningen? Jag har inte konverterat debetfakturan än men gick in och tittade på en befintlig anläggningstillgång om jag förstår hur du menar. Men ser inte hur man ska göra där. Men jag kanske måste konvertera den först så ser jag?

/Maria

Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Lite osäker på om det är det enklaste sättet. Du kan konvertera din anläggning (debetfakturan) som vanligt. Därefter plockar du upp kreditnotan i fliken Avstämning på den nya konverterade anläggningen . Här ska du göra ett Avdrag. När du behandlar raden ska du tänka på att ange belopp och antal för det som ska avräknas. Därefter har du en anläggning med korrekt anskaffningskostnad och avskrivning.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här