Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

E-faktura till Norge för filal

av Kristofer_

Vi är ett svenskt AB men har en filial (NUF) i Norge där den norska delen har ett eget organisationsnummer och bankkonto.

 

Vi hanterar filialens bokföring med konton och koddelar i vårt svenska Visma.net, och har en egen utskriftsmall för de norska fakturorna så de får filialens orgnr och bankkonton.

 

Men vi behöver kunna skicka e-fakturor, EFH. Jag tror detta går via Autoinvoice redan nu men då står svenska bolagets uppgifter som avsändare vilket blir fel.

 

Hur kan man lösa detta?

6 SVAR 6
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack, testar med detta! Nästa fel är att jag inte lyckas skicka, den säger "Momstyp för Visma XML är inte uppsatt för momskod: NO". Hur mappar man detta?

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hittade, kategorier i skattehantering.

Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Jag vet inte riktigt hur det fungerar i Norge. Hade tankar på om man kunde använda ett av fälten för konton, men då det är XML så är ju allt mappat så det kan bli svårt. Tänkte annars om man kan använda funktionen för factoring där man kan ange fritext. Inte optimalt, men kanske en möjlig väg framåt.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack! Jag började fundera om företagsgrenar kan vara något? Eller är det tänkt för nåt annat?

Kollade i dokumentet "Företagsgrenar (Organisation - new structure for legal entity)" som finns att ladda ned på community.

Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Skapar du en egen betalmetod för de norska kunderna så ska du kunna hämta kontouppgifter från betalmetoden istället för företagsinställningar. Dock ej annat org.nr, men det kan man nog trixa med. Ändra på valen för Kontotyp på betalmetoden så ser du vilka möjligheter du har där. Det bör kunna vara en väg framåt.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack för bra input Niclas! Det låter ju som en bra lösning för kontohanteringen. När du säger att du tror att man kan trixa lite vad gäller lösning för orgnr, hur går tankarna då?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här