Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

Fakturor betalade en dag för sent

av Kristofer_

Hej!

 

Ett antal fakturor som skickades med Autopay till SEB för betalning igår, har betalats idag istället.

 

Var börjar man felsöka hur det blivit så? Någon som har någon idé? 🙂

I Visma är betaldatumet igår, även inne i Autopay-appen, där det står att filen som skickats är bekräftad av bank.

 

Även om en dag hit eller dit i praktiken inte spelar någon roll, är det för oss extremt viktigt att våra leverantörer får betalt i tid. Jag vill därför förstå varför detta hänt.

12 SVAR 12
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Denna information fanns som meddelande i internetbanken:

 

Information angående försenad betalning Tisdag den 2 mars inträffade ett fel som resulterade i att en betalfil till Bankgirot inte skickades som planerat. Det medförde att en del betalningar som skulle ha genomförts onsdagen 3 mars inte betalades förrän nästkommande bankdag, torsdagen den 4 mars. På grund av det här kan en eller flera av ditt företags betalningar ha blivit försenade till mottagaren. Vi ber om ursäkt för det inträffade och ersätter naturligtvis ditt företag för eventuell dröjsmålsränta och eventuella avgifter som förseningen har medfört. Om du drabbats av avgifter på grund av detta, är du välkommen att kontakta oss genom att skicka ett meddelande via internetbanken företag.

 

Vänliga hälsningar SEB

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Kristoffer, 

 

Har ni frågat banken om de har stopttider för att en betalning ska komma fram samma dag? Om banken har de var betalfilen mottagen av baken innan stopptiden? 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hej Isac!

 

Tack för ditt svar. Betalfilen skickades för ca 3 veckor sedan.

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Kristoffer, 

 

Om betalningsdatumet är korrekt på faktura, på betalning och betalningen skickades innan stopptiden hade jag först kontrollerat med banken om varför den inte betalades på korrekt dag. Har varit med om att återrapporteringsfilen brukar komma dagen efter men inte att pengarna dras på en felaktig dag. 

 

Därefter kanske banken ger en något att gå angående att betalningen betalades ut på den dagen den gjorde det. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack! Jag kollar med banken.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

 

I mitt fall skickade jag betalningsfilen ca kl 09:00 dagen före de första betalningarna skulle gå iväg så i mitt fall tror jag inte stopptiderna är orsaken.

Har meddelande idag igen om driftstörningar, visserligen om annan bank än SEB men likheten i övrigt är densamma. 

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Då är frågan:

  • Har det hänt tidigare till samma leverantör?
  • Har de samma bank som ni?
  • Handlar det om banköverföringar?
  • Handlar det om betalning via BG?

Mvh Lena

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hej!

 

Har det hänt tidigare till samma leverantör?

- Nej, aldrig hänt vad jag vet någonsin till någon leverantör, kört Visma.net i två år ca.

Har de samma bank som ni?

- Yes, de kör SEB också.

 

Handlar det om banköverföringar? Handlar det om betalning via BG?

- Bankgirobetalning

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Instämmer i svaren, men avvikelsen att i kört m Visma net i 1,5 år 🙂

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack för svar Marie! Alltid bra att veta att fler haft samma problem. Jag säger till om jag hör något mer!

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag med - hör av mig om jag hör nåt! 
Ha en fortsatt bra dag.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

 

Ja, jag noterade detta också. Igår när jag skulle skicka betalningar var det viss driftstörning i Autopay. Kanske har det med det att göra? Annars veta jag inte. Återkoppla gärna om du får fram något - vi är i samma läge som ni med att leverantörerna ska få betalt i tid. 

/Marie

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här