Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Förfallna leverantörsfakturor betalas inte i Autopay

av Anonymous

Vi har skickat med fakturor som redan har förfallit i våra batchar. I en vanlig LB så betalas de då omedelbart, men vi har nu upptäckt att om man använder Autopay så tas de bara emot i banken, men betalas aldrig. Är det här generellt för alla? Är det något som Visma kommer att fixa? Eller är problemet bankens?

5 SVAR 5
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Charlotta

Jag ser att ingen har svarat på detta. Visst betalas de i banken även att de har förfallit. Har det varit väldigt gamla fakturor så kanske det finns en gräns. Bankerna kan nog i så fall hantera dessa på olika sätt. Om du söker upp fakturan i AutoPay-tjänsten, bör du kunna se vad som hänt. Skulle banken anse fakturan som felaktig och inte betala denna, borde du fått en återrapportering med nekade betalningar samt orsaksmeddelande. Någonting är uppenbarligen fel hos din bank skulle jag säga. Ring din bank och påpeka detta.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Niclas,

 

Tack för ditt svar!

 

Vi ligger i soft launch mot Swedbank och det är flera funktioner i Autopay som inte är optimala. Vi har haft en hel del dialoger kring det här efter att jag gjorde mitt inlägg.

Utöver de problem vi har haft med leverantörsbetalningarna så upplever vi att matchningsfunktionen för kundinbetalningarna just nu inte möjlig att jobba med, eftersom systemet inte verkar söka av mer än ett fält så matchas inte mer än ett fåtal inbetalningar. Mitt förhoppning är att Visma verkligen satsar på matchningsbiten (vet inte om det här enbart rör integrationen mot Swedbank) så att den kan läsa av och matcha mot flera kriterier. Att läsa värden enbart mot en kolumn känns inte tillräckligt. Systemet borde kunna läsa av både ocr, fakturanummer och namn. I nuläget är det såpass svårjobbat att vi funderar på att gå tillbaka till BG max för att bespara medarbetarna de extra arbetstimmar de måste lägga på det här arbetsmomentet. Eller så har det nåt att göra med våra inställningar? Jämfört med system jag tidigare jobbat med känner jag mig ganska "underwhelmed" just nu, men tror att det säkert kan bli riktigt bra i framtiden. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Okej! Swedbank är ju helt nya på AutoPay så felet ligger primärt hos banken skulle jag säga. Banken ska placera fakturainformationen på sådant sätt att det kommer in i rätt fält i AutoPay. Visma måste i sin tur säkerställa detta. Jag hoppas att de kommer tillrätta med detta inom kort så ert arbete underlättas. Viktigt också att du rapporterar detta till din Visma.net-partner såvida du inte är pilotkund på detta hos Visma/Swedbank.

Wictoria Hagström
CONTRIBUTOR ***

Hej, för info har vi samma problem med matchning av kundfakturor, och vi har Danske Bank, så jag tror inte att problemet ligger hos banken.

Hej Wictoria,

 

Ser ut som ditt ärende kan vara relaterat b.l.a till inställningar  i systemet.

Vi skulle behöva undersöka detta noggrannare och ber dig därför ta kontakt med din partner för att skapa ett ärende till oss på support.

 

mvh/Derek

Visma.net ERP Cloud team

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här