Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Inpris på försäljningsorder

av Anonymous

Hej!

 

Det finns ingen möjlighet att få inpriset på en artikel på en försäljningsorder innan man köpt artikeln första gången. 

 

Vilket är helt uppåt väggarna för oss som erbjuder produkter som vi inte har på på lager utan endast köper ifrån leverantör vid skarp order.

 

Systemet borde kunna hämta upp inköpspriset på artikeln som ligger under leverantörspriser.

11 SVAR 11
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Sedan en uppdatering 2016/2017 så tar systemet endast Average Cost (Genomsnittspris) som inpris på orderraden för lagerartiklar.

Tidigare användes även Last Cost om Average Cost saknades

 

Problemet är om man inte har något på lager så är Average Cost = noll (0)

Förslaget till R&D var då att använda tidigare rangordning av Inpris.

 

Då kunde man manuellt sätta sista inpriset på en ny artikel vilket gav ett uppskattat TB på orderraden.

Vilket sedan justerades vid fakturering, då det verkliga inpriset kom från Inleveransen (KSV)

 

bild.png

Thomas Moström
David Burge
CONTRIBUTOR ***

av David Burge

Hej @Thomas Mostrom 

 

Jag har en fråga angående AVERAGE COST som inpris för varan. Det är ju helt bortåt väggarna. kommer ihåg 2015 när vi införde VISMA så tog den ju LAST COST, går det inte att välja LAST COST utan är det alltid AVERAGE?

 

Jag har noterat och stört mig på att när vi gör en inköpsorder, så får vi snittpriset, och måste då VARJE gång, ta upp en prislista och kolla vad det senaste priset är. Skulle underlätta om jag visste att priset jag får upp är det senaste.

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Såsom du säger önskar man ibland annan inprishantering vid skapande av Inköpsorder än den värderingsmetod som är satt på artikeln som styr (KSV) samt värdering av lagerbok gentemot huvudbok.

 

Stöd för detta kom vid uppdateringen 7.00 (2018-06)

Så som du kan se av bifogad pdf så kan man styra vilket inpris som hämtas enligt viss prioritet.

 

Dock är det vissa inställningar man måste göra i

Leverantörsreskontra / Egenskaper / Leverantörsreskontra

 

image.png

Dvs när systemet skall spara ner och använda sista Inpriset

  • Vid registrering av inköpsorder
  • Vid Inleveransregistrering
  • Vid frisläppning av inleverans
  • Vid frisläppning av lev.faktura för lev.reskontran

Vilken inställning som används beror mycket på hur Ni själva som företag arbetar samt om valutakurser påverkar till stor del.

 

image.png

//Thomas

Thomas Moström
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

I villket fall som helst blir det väldigt olyckligt för oss och jag hoppas verkligen att Visma löser detta på något sätt så snart som möjligt.

 

 

parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg

Hej, har någon hittat någon lösning på detta? Vi jobbar också mycket med Drop Ship.

 

Har man 30-40 orderrader så är det hopplöst att sitta och manuellt uppdatera inpriserna. Om man skall kunna hålla koll på marginalen så bör ju detta fungera. Eller att man kan hämta upp inpriset från leverantörens prislista eller liknande.

 

Eller finns det någon fullösning? Jag har försökt importera AvgCost price men det går ju inte då det är ett låst fält.

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Hej, igen

 

Angående Drop Shipment

Man kan läsa in leverantörernas prislistor och använda inställning under Order "Använd ersättningskostnad för marginal/vinst" för få marginal baserat på leverantörernas priser

 

Vidare kan man även använda Standard Inpris om man ofta säljer produkter som man inte har i lager. 

Då kommer man i order ändå få ett inpris även om artikel inte finns på lager.

 

OBS: Inköp med annat pris än standard pris (100,00 ) kommer bokföras direkt som en positiv, eller negativ kostnad vid Frisläppandet av Inleveransen.

 

image.png

Artikelkort

image.png

 

//Thomas

Thomas Moström
parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg

@Anonymous 

Provade detta och det verkar fungera. Dock kommer priset inte upp på raden i ordern. Vet du hur det blir i statistikverktyg osv? Kommer de visa "rätt" inpris oavsett om det är med på orderraden eller inte?

 

Tack /Pär

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Inställningar för Standard pris

Statistik baseras nu automatiskt på Std. inpriset som följer med till tabellen AR.ARTran (lika med fakturarader) som de flesta standard rapporter utgår ifrån.

image.png

image.png

image.png

Thomas Moström
rosannalundgren
CONTRIBUTOR ***

Vi har samma problem. Vi gör alla inköp efter att kund beställt och har inga produkter i lager. Utpriserna ligger i Försäljningspriser och inpriserna i Leverantörspriser. Men när säljaren lägger en order så får de ej in Inpriserna,  utan endast utpriserna. Omöjligt för dem att veta var deras TG på ordern ligger. Detta tar väldigt mycket admintid för oss.....

parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg

Aj aj. Ja det är inte bra.

Vi jobbar dessutom mot OnGoing samt en 3PL, som hämtar upp inpriserna för leveranser vi skall förtulla till Norge. Finns inte infon så kan de inte skicka ordrarna. Det stoppar upp och skapar väldigt mycket admin.

@Thomas Mostrom 

 

Det verkar inte som att det fungerar att konvertera till rätt valuta om man lägger order på en (i vårt fall) norsk eller dansk kund, om leverantörspriset ligger i EUR? Vi får felmeddelanden när man försöker spara ordern.

parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg

Aha! Det är ju strålande! Tack för info!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här