Mina produkter
Hjälp
Meelad Al-ghareeb
CONTRIBUTOR *

Integration mot Koddel

av Meelad Al-ghareeb

Hej, Vi har en kund som vill integrera mot Koddel i Visma.net för att kunna skapa egna konteringstyper och kunna kontera i tredimensioner. Kan man komma åt detta via apie:et eller måste man integrera på något annat sätt för att komma åt detta?

Meelad Al-ghareeb
6 SVAR 6
Godkänd lösning
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Ja,

Koddelar är tillgängliga som Endpoints i princip alla moduler som använder dessa.

 

Ex. Skapa Huvudbokskonteringar (endpoint koddel)

 "subaccount": [
{
"segmentId": 0,
"segmentValue": "string"
}
],

 

Thomas Moström
Isabelle Tillborg
CHAMPION *

Hej

 

Uppfattar jag frågan fel eller går det nu att bokföra en utleverans på lagret med koddelar? Utan att man behöver klicka sig vidare till den bokförda bunten för att sen välja att korrigera bokningen och att man här lägger till koddelar. Finns det ett smidare sätt att göra detta på nu så önskar jag att ni delar med er hur i så fall😊

Olivia Jansson
PARTNER

Hej Isabelle,

 

Är det mot kostnadskontot du vill bokföra utleveransen med koddelar?

 

Med vänliga hälsningar,

Olivia Jansson

Olivia Jansson
Exsitec AB
Isabelle Tillborg
CHAMPION *

Ja men precis. Jag kan ju göra det nu men då måste jag gå ett extra varv och korrigera bunten som jag har bokfört.

Skulle man inte kunna lägga till denna kolumnen när man registrera utleveransen?

Olivia Jansson
PARTNER

Hej Isabelle,

 

Om du markerar denna inne på bokföringsklassen, så tas koddelen från försäljningsorderraden vid lagerbokningen.  Var det de du ville göra?

Olivia Jansson
Exsitec AB
Isabelle Tillborg
CHAMPION *

Hej Olivia

Det va inte riktigt så jag menade.

 

När vi köper in något till vårt lager så konteras det med en koddel som avser lager generellt. Men vi vet ju inte då vilket projekt varje lagervara ska tillhöra, därav att vi har ett lager.

Så vi bokför endast inleveransen på rgr 511.

Men när vi gör en utleverans från lagret så ska uttaget konteras på rörelsegren 511 men också med ett projektnummer. Lagervarorna används till olika projekt och därför behöver vi bokföra utleveransen med olika koddelar/artikel beroende på vad de har används.  

 

Detta måste väl ändå vara vanligt hos många användare i visma.net och därför tycker jag det va konstigt att man inte kan ange koddel för varje artikel man utlevererar. 

 

Det känns konstigt att man måste gå in in  i bunten(verifikationen) och välja korrigera och därefter lägga till koddel för varje artikel.

 

De kanske finns något annat sätt att göra bara att vi inte känner till det . Hur gör andra?

 

Första bilden på konto 1420 är bokningen när inköpet kommer in. 

konto 4900 ser du hur jag menar att jag vill kunna bokföra med olika projektnummer när jag gör utleveransen.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här