Mina produkter
Hjälp
SEJ
CONTRIBUTOR **

Kreditfakturan kommer inte fram i betalningsförslag

av SEJ

Hej,

Har nyss fått en kreditfaktura som vi väntat på och tänkte betala fakturan med avdrag av denna.

 

Kreditfakturan är slutgodkänd och frisläppt men det kommer inte med i betalningsförslaget? 

 

Vad kan det bero på?

 

Tack!

3 SVAR 3
Godkänd lösning
My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Då det inte går att lägga in förfallodatum på kreditfakturan, utan den tar efter betalning betalningsvillkoret man lagt in på leverantörskortet, så måste man flytta fram betalningsdatumet på betalningsförslaget. 

Har själv en leverantör med 90 dagars betalningsvillkor så där får jag vackert vänta dessa månader. Det vore bättre om man kunde välja betalningsdatum på kreditfakturor som man kan göra med debetfakturor.

 

SEJ
CONTRIBUTOR **

av SEJ

Tack för svar det var detta som är problemet. 

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Vet inte om det ligger en fördröjning i systemet. Om du ser kreditnotan i listan över fakturor, kan du gå in på den och kvitta den mot fakturan den avser. Finns då ett restbelopp kvar på ursprungsfakturan betalar du det. Då 'behöver' man inte krediten i betalförslaget; du får upp ett nettat belopp att betala ut.  Sedan har ju bankernas programmerare ordnat till det, så det inte är så enkelt längre med att skicka en kredit i en betalfil, så det är bättre att dra krediten från fakturabeloppet i fakturavyn, tycker jag.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här