Mina produkter
Hjälp
Hanna Mattsson
CONTRIBUTOR **

Kundkredit felaktigt kopplad

av Hanna Mattsson

Hej! Jag fick en minuspost bland inbetalningarna - denna minuspost motsvarar en kundkreditfaktura som jag gjorde en manuell betalning på. Istället för att lägga sig Kredit 1930 och debet kundfordringar så lade sig betalningen som delbetalning av en av kundens öppna fakturor med resultatet att jag får en diff på 1930 vid månadsskiftet. Jag kan inte ta bort betalningen eftersom motposten som visas bara tar mig till krediten... Hur rättar jag till? 

Om jag inte gör något så antar jag att jag får ett överskjutande belopp när kunden betalar hela den öppna fakturan som nu är delbetald med krediten..?

4 SVAR 4

av Isac Falkenberg

Hej, 

Antingen döljer du den och bokar en manuell betalning i kundreskontran (välj typ återbetalning kund). Eller får du gå till fönstret importera kundinbetalningar. Välj likvidkonto och hitta vilket löpnummer betalningen ligger under. Ta bort den under inbetalning och lägg den under utbetalning. Ska ej vara negativ. 

IsacFalkenberg_2-1667374173554.png

 

 

Bör ser ut så här för dig då. 

IsacFalkenberg_3-1667374193256.png


Efter du har ändrat på den i importera kundinbetalningar och sparat så bör du kunna matcha den rätt i behandla kundinbetalningar. 
Kan du inte redigera beloppet får du först ta bort matchningen i behandla kundinbetalningar. 

Kan inte svara varför denna har kommit in som en negativ inbetalning. Bör räknas som en utbetalning. 



__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
Hanna Mattsson
CONTRIBUTOR **

OK, tack! Jag tror det blivit som det blivit för att vi har dem som 2 olika kunder i Visma net, men de har importerat kreditfakturan och en debetfaktura som betalades samma dag i samma system med oss som en och samma leverantör. Så när det i deras system blev att de betalade en debet och använde en kredit på samma gång så blev det knas pga olika kunder hos oss. Så debetfakturan blev fullbetald då det fanns en inbetalning på hela beloppet och kreditbeloppet kunde ej matchas mot krediten. Se bif filer för bild på hur det ser ut på BGC.

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej, 

Om du går till kundinbetalningar bör det finnas en betalning med samma referensnummer som din kreditfaktura. Klickar du dig in på den och går till motpost bör det finnas något som heter reversera motpost. Klickar du på den och frisläpper betalningen så kommer din debit och kredit faktura att få status öppen igen. Du bör nu kunna matcha den öppna betalningen mot krediten. 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
Hanna Mattsson
CONTRIBUTOR **

OK, tack. Det fungerade och krediten är nu öppen och delbetalningen borta på den andra fakturan. MEN hur gör jag för att krediten ska bokas som "betald" och kreditfakturans belopp hamnar i kredit på 1930? Jag har testat att behandla kundinbetalningen (som dyker upp som minus 8906 kr, samma belopp som krediten), men får felmeddelande att det ej balanserar... Se bild. Det står att matchat belopp skiljer sig från fakturasumman.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här