Mina produkter
Hjälp
OscarW
CONTRIBUTOR ***

Påfyllningsparametrar fungerar ej

av OscarW

Vi har nyligen börjat få problem med att påfyllningsparametrar inte fungerar som de skall, och därmed köps heller inte produkterna in via "Beräkna Påfyllning". Även om det ligger påfyllningsparametrar på artikelkortet så visas de som "0" när man försöker att använda dem. Att radera påfyllningsparametrarna och lägga till dem igen gör ingen skillnad. Det enda sättet jag hittat en lösning på är att skapa en helt ny artikel med precis samma inställningar - då fungerar det. Problemet är att jag har ingen aning om vilka artiklar som eventuellt är drabbade och därmed inte köps in till lager.


Validera lager löser inte problemet.

 

Någon som har några idéer eller stött på samma sak? Har bifogat bild på problematiken.

 

Det här är ett så pass stort problem att det riskerar att hejda hela vår verksamhet, då det är omöjligt att säga om det bara är 1000 artiklar som drabbas eller 20000...

9 SVAR 9
Godkänd lösning
Dagmara Grymek
VISMA

av Dagmara Grymek

Hej @OscarW 
Se om det finns en påfyllningsklass i fönster IN204500.
På nyskapade eller kopierade artiklar fylls i detta fält automatiskt, men det var en ändring som släpptes i fjol så på äldre artiklar saknas den information antagligen

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Här har vi lösningen! Super, tusen tack!

 

Nu när jag vet det så går det att få ut en lista över samtliga artiklar som har blivit fel, så vi är i mål. Men det hade varit intressant att veta vad som fått ett gäng artiklar att tappa detta attribut - nästan samtliga av våra artiklar är från 2018 så man kan tycka att det skulle vara ett homogent problem.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej @OscarW ! Du har 20st som är på väg in på inköpsordrar enligt skärmbilden som du skickade. När man använder max/min metoden verkar kolumnen "föreslaget antal" alltid dra bort antal från öppna inköpsordrar. Tror du att den förklaringen stämmer med det du upplever? 

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Hej!

 

Nej, det är inte det som är problemet. De 20st uppkom av en manuell inköpsorder som skapades efter att problemet uppdagades. Här är ett exempel från en artikel där påfyllnadsparametrarna fungerar och där jag har beställning på väg in, men där påfyllnadsparametrarna ändå läses in (så är det på alla som fungerar).

av Emilia Abrahamsson

Hej! Hur ser det ut under Påfyllnad för Artikelklassen samt under Lagerdetaljer för artiklarna som inte funkar? Har du kikat att dem ser OK ut? 🙂

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Hej!

 

Om jag kopierar artikeln rakt av (och således alla inställningar) så fungerar det - så det är inte några värden som är fel på artikeln. Förhoppningsvis är det någon rutin som behöver köras för att uppdatera.

 

Kan tillägga om det var otydligt att samtliga artiklar har fungerat fram tills nyligen, utan att vi har gjort några förändringar i systemet. Det är också långt ifrån alla som slutat att fungera, men det är omöjligt att säga hur fördelningen ligger.

av Emilia Abrahamsson

Hej, 

Hmmm knepigt! Det enda jag kan komma på är att man Åsidosatt under Lagerdetaljer för artikeln så att systemet inte plockar det man lagt upp på artikeln utan det man ställt in under Lagerdetaljer. Gör man en kopia av artikeln så följer inte åsidosättsparametrarna med. 

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Tack för idén, men det var dessvärre inte där felet låg. Vilket kanske var lite tur i oturen, för det hade varit spännande att försöka lista ut varför det uppkommit...

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Är det någon som har någon idé? För var dag som går förvärras problematiken.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här