Mina produkter
Hjälp
Louis1
CONTRIBUTOR **

Stänga en kreditfaktura

av Louis1

Hej, 

 

Jag har en faktura som är stängd. Jag har nu krediterat den, men kreditfakturan är fortfarande öppen. Jag försöker betala den manuellt, men det går inte. Den är fortfarande öppen. Hur ska jag göra för att stänga den?

Med vänliga hälsningar,

Louis

9 SVAR 9
Victor Bergh
PARTNER

av Victor Bergh (Uppdaterad ‎08-08-2024 09:47 av Victor Bergh PARTNER )

Hej Louis,

 

Det beror på om du vill reversera kreditfakturan rakt av eller om du vill skapa en kundåterbetalning. Vill du reversera kan du under åtgärder välja Reversera och använd på nota. Det skapas då en debetjustering som matchas mot din kredit.

 

Vill du istället skapa en återbetalning går du till Betalningar och skapar en post av typen Återbetalning kund. Välj kunden i fråga, matcha mot rätt kredit på raden och se till så att beloppet är korrekt i Betalt belopp. Betalningsmetod ändrar du beroende på om du vill göra en manuell betalning eller om den ska gå via AutoPay. 

 

VictorBergh_0-1723103019211.png

 

Hoppas det hjälper!

Vänliga hälsningar
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB
Louis1
CONTRIBUTOR **

av Louis1

Hej Victor,

 

Tack för ditt svar!

Det som är problemet här är att det finns en vanlig leverantörsfaktura som är markerad som betald, men inga pengar har faktiskt betalats, så fakturan är stängd utan motpost. Jag har krediterat den, men vet inte hur jag ska stänga den?

Med vänliga hälsningar,

Louis

Victor Bergh
PARTNER

av Victor Bergh

Okej förstår, det är lev.sidan i det här fallet. När du säger att den är stängd utan motpost, menar du att betalningen är bokförd men inte genomförd i banken? Har du något/några dokument under fliken "Motpost" på fakturan?

 

Vänliga hälsningar
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB
Louis1
CONTRIBUTOR **

av Louis1

Visma.png

Hej, 

 

Ja det finns, men inga pengar har dragits från banken. 

Godkänd lösning
Victor Bergh
PARTNER

av Victor Bergh

Då skulle du antingen, på betalningen och under fliken Historik, kunna testa att Reversera motpost, vilket skapar en reverserad betalning och öppnar upp fakturan på nytt. Du kan sedan matcha din kredit mot den nu öppna lev.fakturan, matchningen gör du i fönstret Leverantörsbetalningar

 

Ett annat alternativ är att skapa en manuell återbetalning (ej faktisk banktransaktion, bokförs endast för att reversera den bokförda betalningen) från leverantören som du matchar mot din kredit.

  

Vänliga hälsningar
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB
Louis1
CONTRIBUTOR **

av Louis1 (Uppdaterad ‎08-08-2024 11:01 av Louis1 )

Hej,

 

 

Jag lyckades skapa en manuell återbetalning! 

 

Tack Victor!

 

 

Mvh 

Louis 

Victor Bergh
PARTNER

av Victor Bergh

Hej igen,

 

Löste det sig?

 

Vänliga hälsningar
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB
Louis1
CONTRIBUTOR **

av Louis1

Hej, 

 

Ja, det löste sig och fick skapa en manuell återbetalning!

Tack så mycket! 

 

MVH 

 

Louis

Victor Bergh
PARTNER

av Victor Bergh

Toppen, snyggt jobbat!

 

Vänliga hälsningar
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här