Mina produkter
Hjälp

Utbildningsmaterial direktleverans

av Vismarepresentant1

Får du försäljningsorder där du inte har artiklarna själv på lager, utan beställer från en leverantör som levererar direkt till din kund? 

Denna process hanteras i Visma.net med funktionaliteten Direktleverans. Ditt lagersaldo påverkas inte men processen hanterar skapande av både leverantörs- och kundfaktura.

Du hittar utbildningsmaterialet här: Öppnas som en egen pdf

5 SVAR 5
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej, David

En tillfällig ”Work Around” är att använda utskriften för Inleverans som sällan används och designa om den som en Följesedel.

Flöde
1. Från (SO) order skapa Inköpsorder
2. Inköpsorder skickas till Leverantör
3. Från Inköpsorder skapa Inleverans
4. Utskrift av Inleverans från Inleverans Screen (PO302000)
5. Konfirmation av leverans av Leverantör eller kund
6. Frisläpp Inleverans
7. Fakturera kund osv.

MvH
Thomas Moström

av Vismarepresentant1

Hej David,

Tack för ditt inlägg! Som du beskriver så kommer det tyvärr ingen följesedel från Visma.net vid direktleverans. Kunden får följesedeln från leverantören som levererar artiklarna. Vi förstår behovet och det finns ett ärende registrerat hos vår utvecklingsavdelning gällande detta för förbättring av processen.

Mvh Johan Sundell

 

Jonas Engstrand
CONTRIBUTOR **

Hej,

 

Har denna funktion implementerats i systemet än?

 

MvH,

Jonas 

Kristofer_
CHAMPION ***

Funktion för följesedel hade varit väldigt uppskattat för vår del också.

David Burge
CONTRIBUTOR ***

av David Burge

Hej Johan

När vi gör direktleveranser så vill vi att kunden skall få följesdelen av oss. Vi vill kunna skriva ut följesdeln och skicka till Leverantören. Detta då vi vill att när kunden får paketet, skall vi vara säkra på att alla uppgifter är rätt, samt att kunden ser rtdlighet mellan våra Sales order och Fakturor.

Vi kan även då notera om något är restnoterat mm.

Idag finns denna möjligheten inte med, och jag skulle gärna se att man kunde skriva ut en följesedel, som EJ påverkar lagret.

Idag, så hoppas ju följesedelsteget över. Men jag tycker att detta är ett stort misstag.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här