Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Vilande moms

av Anonymous

Sedan version 5.22 av Visma.net Financials finns det funktionalitet för att hantera vilande moms på både kund- respektive leverantörsfakturor.

För att hantera detta måste först en kategori samt momskod sättas upp. På momskoden markeras “Vilande moms” och här anges också konto som ska användas för bokning av momsen. När du sedan bokar din faktura så använder du de nya momskategorierna på fakturaraderna. Behöver du hjälp med uppsättningen av detta så kontakta din partner.

Via de två nya skärmbilderna, för ingående respektive utgående moms, kan du enkelt lyfta momsen till rätt period. För varje fakturarad som frisläppts med momskategori markerad med "Vilande moms" skpas det en post som ska behandlas här. Sätt datum motsvarande den period du vill lyfta momsen till på respekive rad som visas i bilden. Välj sedan "Behandla".

Sökväg: Ekonomi - Skattehantering - Rutiner - Dagligen - Konvertera vilande moms

 

1 SVAR 1
Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej,

 

Har satt upp de inställningar som du förklarar i inlägget. Däremot är det ett fält som måste fyllas i när man "lyfter" momsen. Se gärna bifogad bild på felmeddelandet och vilket fält det är som saknar värde. Fältet verkar vara det som kommer att stå i beskrivningsfältet på bokföringsraden. Jag vill dock undvika att behöva lägga informationen där manuellt då jag på sikt vill schemalägga rutinen. Hard u möjilgen tips på hur jag får det fältet "förinställt"

 

Mvh Niklas

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här