Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Analys av lönsamhet i fastprisprojekt

av Anonymous

Hej

Kunde inte kommentera användartipset, så jag starar en tråd här för en fråga. Om man har projekt med både fastpris-faser och löpande faser, då faller det tipset eller hur? Vi använder fastprisfunktionen mer och mer, men har lite problem med att få med de faserna i prognoser.

1 SVAR 1
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej!

I mitt exempel har jag ett projekt med två faser:  

  • en timprisfas (estimat 20h/nedlagd tid 22h)
  • en fastprisfas (estimat 15h/nedlagd tid 15h)

Totalt rapporterad tid 37h

Blandprojekt projektplan.JPG

I projektets finanser har jag valt en prislista som utgår från fastpris, men under fasspecifika undantag har jag valt ett prisundantag så att fasen "Fas med löpande räkning" ska ha ett undantag med timpriser istället. Då får jag definiera timpriserna specifikt per fas/arbetstyp/medarbetare för den fasen, t.ex. 1200 kr/h oavsett arbetstyp och person (men detta kan detaljeras ytterligare).

Blandprojekt prisinställning.JPG

För fasen med fastpris finns ett fastprisarvode inlagt om 15.000 kr som blir redo för fakturering när fasen "Fas med fastpris" klarmarkeras.

Blandprojekt fastprisarvode.png

 

Alla 22 nedlagda timmar i den löpande fasen faktureras med 1.200 kr/h (=26.400 kr) och arvodet om 15.000 kr för fastprisfasen faktureras, totalt faktureras 41.400 kr. Under Nedbrytning av arbetstimmar visas medarbetarnas andel av fakturering baserat på nedlagda antal timmar i förhållande till totalt antal timmar gånger faktureringen. Andelen baseras på det som fakturerats på löpande timme och fastpriset.

Blandprojekt debiteringsgrad.JPG

 

Alternativ om projektet från början har timprislista

En annan variant är ett projekt som har startat med löpande räkning där man senare vill lägga till en fastprisfas. Projektet har i huvudsak en timprislista, men man kan lägga till ett fasspecifikt prisundantag för fastpris, MEN, använda typen Timpris. I inställningen väljer man vilken fas som ska ha fastpris, samt väljer eventuella arbetstyper och personer samt pris. Om man avmarkerar “Fakturera” kommer timmarnas värde att beräknas utifrån 1.000 kr/h, men dessa timmar kommer ej vara fakturerbara enskilt.

 

Blandprojekt med fastprisundantag.JPG

På samma sätt som i det första exemplet lägger man även till ett fastprisarvode under Avgifter och övriga kostnader för den aktuella fasen som t.ex. ska faktureras när fasen är klar.

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här