Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Import av rapport till Excel via hämta data?

av Anonymous

Hej,

 

Jag har en sparad rapport med en specifik webbadress som jag i Excel via Data -> Från webb försöker importera (gamla Power Query alltså). Detta för att kunna uppdatera min data med ett knapptryck i excel istället för att behöva ladda ner en ny rapport varje gång någon parameter ändras.

 

Det ger dock felmeddelandet credentials invalid när jag försöker med mitt inlogg och lösenord och jag kommer inte vidare. Det fungerar inte heller med mitt Severas API-nyckel att ansluta. 

 

Har någon stött på problemet tidigare, och hur kom ni runt det?

1 SVAR 1

av Tobias Söderlund

Hej ErikSi,

 

Det är svårt att göra en import från webb på grund av säkerhetslösningar som är på plats (även om du manuellt loggar in via en webbförfrågan kommer du troligtvis stöta på felet "Javascript required" då rapporterna inte skrivs ut i en HTML tabell).

 

Det går dock via APIet men det kräver att du skickar med en SOAP förfrågan till APIet över vilka värden du vill hämta, det vill säga du hämtar då inte data från rapporten utan efterfrågar de specifika data du vill hämta. 

 

Den här typen av lösning kräver dock en hel del kod, det går inta bara att skicka med en API-nyckel utan relevant förfågan till APIet.

 

Vill du läsa mer om hur vårt API fungerar finns det mer information här: https://support.severa.com/hc/en-us/categories/201812723--ENG-Visma-Severa-API

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här