Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Får inte till Försäljningsprognos

av Anonymous

Jag försöker göra en rapport på kundnivå där jag ska se hur mycket vi har fakturerat kund under året. Sen ska jag ställa denna mot en försäljningsprognos och det finns ju en kolumn för det och den kolumnen hämtar alla siffror från offerter som skickats ut på kund. Gör jag en rapport på "Detta år" så tar den ändå med Försäljningsprognos från start för kund. Kan man begränsa datumet även där? 

3 SVAR 3
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej!

Försäljningsprognosen utgår ifrån varje projekts totala försäljningsvärde, oavsett start- och slutdatum.
Då kan ni istället arbeta med faktureringsprognoser per projekt och ange hur mycket ni tror att ni kommer att fakturera aktuellt projekt per månad. Detta värde kan sedan ställas i relation till faktisk fakturering på kundnivå.
Faktureringsprognosen kan ni redigera på fliken Finanser för varje projekt.

 

Vänliga hälsningar, 

Susanne

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej. Är det fortfarande så att man inte kan ställa en total försäljningsprognos på en kund utan att prognosen alltid räknar utifrån de projekt man skapat? 

 

Önskvärt från vår sida är att vi kan sätta en prognos på en kund som sedan räknas av genom det vi fakturerar ut.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej!

Ett sätt att lösa detta kan vara att skapa ett "dummy-projekt" på kunden som heter något i stil med Prognos 2020. I det projektet anger du inget försäljningsvärde, men på Finans-fliken kan du ange en faktureringsprognos för årets månader. 

Sedan kan du t.ex. använda rapporten Projektanalys och filtrera på den aktuella kunden och jämföra periodens faktiska fakturering med prognosen. 

Mvh 

Susanne

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här