Mina produkter
Hjälp
Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

How to create a report of all 'billable now'/'billable later' for all projects?

av Philip_Lj

Anyone know how I can set up a report of all 'billable now'/'billable later' 'posts' for all projects, sorted by time? When under those headers an invoice has not been created yet.

 

It must be possible to see all this information in a report somehow since the data is there. With this report it is possible to see a list of all future invoices (and amount) to be sent in the future and at what time. It is important that every 'post' is one separate 'row' in the report. I have found out how I can create a report of amounts to be invoiced by each future month for each project so it is NOT that what I looking for. I want to see the each future invoice in one row.


So appreciated with help!

13 SVAR 13
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hi Philip,

The report you are asking for is nothing you can find by default in PM. As a value in the reports you can find only "billable" (an amount) as you already did. You can also find a list of hours reported in with the indicator how many of them have been billed. 

I believe that something which you can find useful is a forecast you can find on the particular customer or project. 

 

Another solution would be that you talk our consultancy department (konsult.softwareab@visma.com) to check if they can design or script this type of rapport only for you.

 

I will of course also add this request to our future feature request list.

Have a nice day!

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hi,

Thanks for answer. I'm sorry to hear it is not possible at the moment. It would be great if you can get it working in the near future! Also since all the data are in the system as fields.


//Philip

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hi again,


I saw your question regarding forecast in another comment. Unfortunately I cannot give the answer myself. Let's wait for our Product Manager being back from vacation.
I apologize for the delay and any inconvenience this may cause.

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hi again,


Thank you for the good info. I look forward to hear your answer. This one is so very important for us so I really hope it is possible in any way!


BR,

Philip

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej Philip.

 

Vad som är fakturerbart nu ligger ju under Fakturering / Skapa fakturor, sen väljer datum till och med idag.

Gällande i framtiden, vad ska vara med där? Är det enbart fastpris och produkter som har ett fakturadatum längre fram?  Konsulttid måste du ju godkänna för att det ska vara fakturerbart. Eller vill du ha en rapport med det som inte är godkänt men utfört? Eller är det all konsulttid som är allokerat men inte utfört men som ska utföras längre fram?


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj (Uppdaterad ‎16-07-2020 09:28 av Philip_Lj )

Hej,

 

När du i ett projekt > financial lägger upp fakturor (där man själv väljer en summa + datum, ej baserat på X timmar) så tolkar jag det som att en faktura ej har skapats (alltså inte syns under fakturafliken) utan står som "billable now" / "Billable later". De som redan har skickats, ja de har ju då skapats en faktura och de syns därför. I våra projekt så vet vi att vissa belopp (som vi manuellt skriver in och har kontrakterat) ska faktureras vissa specifika tider (som är olika för olika kontrakt) och därför lägger vi in dem här i Severa. Då kan vi få ut en rapport för vilka summor som kommer att faktureras för tex en viss månad/kvartal osv.

 

Jag vill dock kunna se en lista på alla fakturor (i en lista där man ser projekt/namn/belopp/datum) som kommer att skickas framåt (som är inlagda i Severa). Alltså att jag inte bara kan se ett totalbelopp för respektive projekt och månad utan också se vilka fakturor det faktiskt är samt exakt vilket datum (påverkar cashflow).

 

Bifogar en bild på hur det ser ut under Financial fliken där vi lagt upp framtida fakturor som ska skickas i projektet.

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Jag förstår nu vad du menar. Jag har ingen rapport själv på detta inne i PM. Men förstår att du vill veta vad som ligger kommande period. Det skapas ju först en ny rad när föregående är "fakturerad" beroende på hur man ställt in sin "Fasta avgift".

Men jag är också med i ett "projekt" som släppts till hösten (hemlighetsfull). Jag ska se om jag kan få till en sådan rapport i det verktyget. 

 

Vad kör du för affärssystem? Projektet jag är med i är mot Visma.net ERP.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hej Mikael,

 

Någon uppdatering på denna?

 

Mvh,

Philip

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Philip, 

 

Vi har fått liknande förfrågningar från flera kunder och tittar på hur vi kan få ut dessa detaljer i en rapport på bästa sätt. 

 

Tills vidare kan du titta på respektive projekt under fliken Finanser i prognosen längst ner alternativt som Mikael beskrev tidigare att få ut totalsumman ur faktureringsöversikten genom att ändra fakturadatum i övre högra hörnet.

 

Vänliga hälsningar,

Susanne

 

Christian Ulman
CONTRIBUTOR **

av Christian Ulman

Hej,

 

Jag är förmodligen ute efter något liknande då jag vill kunna plocka ut en cashflow analys för de närmaste 3 månaderna. Baserat på den informationen som finns om kommande fakturering i varje fastprisprojekt och de betalningsvillkor som finns där också. Till det skulle det vara väldigt snyggt att få ut prognostiserad fakturering på löpande projekt baserat på timpris och resursallokering.

 

Vi har nyligen gått över till VismaPM och jag är mycket nöjd med programmet frånsett rapportdelen som jag tycker är dålig och då framförallt på prognossidan. Sitter nu och skapar excelrapporter som tar information från rapporter som jag tankar ut från VismaPM vilket känns helt onödigt eftersom all information finns i programmet från början.

 

Mvh

/C

Med vänliga hälsningar
Christian Ulman
Operation Manager
Mabema AB
Teknikringen 4c
583 30 Linköping
Direkt/mob. +46 735 15 37 65
christian@mabema.se
www.mabema.se
Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hej,


Det hade ju varit grymt om ni kan få till det. Vi använder oss av det hela tiden men får gå igenom alla projekt manuellt och manuellt skriva över alla framtida fakturor till ett Excelark. Vi gör detta någon gång i veckan så hade sparat tid...

 

Vet ej vad vi kör (hur ser jag det?). Står Visma Severa Project Management.

 

//Philip

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Vilket affärssystem? Kör ni Visma eEkonomi, Visma.net ERP eller Visma Business?


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Severa kör vi.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här