Mina produkter
Hjälp
Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

To-do utan datum deadline - länkad till fas?

av Philip_Lj

Vi jobbar i projekt där datum kastas om hela tiden. Varje fas innehåller en massa saker vi måste avklara för att  fasen ska vara klar.

 

Jag vill kunna ha detta i Severa så att inte alla har sina egna system för projektrelaterade to-dos. To-do i Severa måste ha ett deadline datum. Det är omöjligt för oss att hantera i detta fallet då skulle behöva typ en halvtidstjänst som bara sitter och uppdaterar to-do deadline datum varje gång vi flyttar om faser (vilket sker hela tiden i alla de projekten vi jobbar i). Finns det någon möjlighet att ta bort deadline-datum för huvud taget? Om ej, kan man på något sätt länka det till slutdatumet på fasen (som den ligger på) så att all to-do deadline datumen uppdateras när man drar i fasens deadline?

 

Jag undrar också om man kan mass-uppdatera en massa to-dos (ändra ansvarig person)? Jag behöver ändra ansvarig på alla to-dos då vi jobbar i två veckors skift. 

 

Några andra förslag på hur jag kan få in alla saker som ska göras och kunna se om folk har gjort dem eller inte?

 

Mvh,

Philip

13 SVAR 13
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Philip,

Har ni funderat på att börja använda projektaktiviteter i stället för projektrelaterade to-dos?

 

På projektets flik Samarbete visas en sammanställning över alla projektaktiviteter som berör det aktuella projektet.

Du kan lägga till en projektaktivitet och sätta rätt ansvarig person och status på den. Du kan också välja att länka aktiviteten till en specifik fas eller till hela projektet. Du behöver inte ankra dem i en specifik deadline utan du kan bara välja att jobba med förvalda statusar för att visa upparbetningsgrad. Dvs. du kan sedan dra-och-släppa uppgiften mellan olika statuskolumner för att byta status på projektaktiviteten.

 

Vill du dock ändra datum på projektaktiviteterna kan du snabbt göra det genom att söka upp aktiviteter relaterade till ditt projekt i Rapporter och massändra datum på dem.

Vill du ändra ägare på aktiviteten behöver du göra det manuellt. Men projektaktiviteterna finns tillgängliga för alla projektmedlemmar och kan tilldelas fritt.

 

Läs mer i vår användarhandbok på sidan 42.

 

Ha en trevlig dag!

 

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hej,

 

Jag har nu testat att jobba med dessa typer av projekt todos. Väldigt bra. Jag undrar dock hur jag mass-uppdaterar datum? Jag har gjort en rapport och kan klicka i tick-boxarna - vad gör jag sen?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

Klickar du en tick-box eller flera så öppnas upp en meny högst upp på sidan där du kan välja en åtgärd t.ex. senarelägga och uppdatera inläggen.

 

Ha en trevlig dag!

 

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Grymt! Tack!

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Vilken grym hjälp! Tack snälla. Jag visste inte det med att koppla till faser, väldigt bra.

 

Men igen - finns det något sätt att inte behöva skriva in datum/deadline?

 

//Philip

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej igen Philip,

Något datum måste man fylla i, tyvärr. 

 

Ha en bra dag!

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hej igen,

 

Hur går jag till väga om jag vill att Visma ska ändra så att man ej måste ha datum i to-dos? Kan jag skriva in requests någonstans?

 

//Philip

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Philip,

Skicka gärna det som en ticket till supporten så tar vi det vidare. 

Tack på förhand.

 

Trevlig helg på dig!

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Och hur skickar man en ticket? Vart finner jag det?

Önskar dig en bra helg också! Tack igen för all och snabb hjälp!

//Philip

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Philip,

Mejla gärna till: cloud.support@visma.com

så skapas det en ticket som vi sedan kan behandla.

Tack själv!

 

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Och hur skickar man en ticket? Vart finner jag det?

Tack! Trevlig helg du med och tack för all hjälp!


//Philip

Philip_Lj
CONTRIBUTOR **

av Philip_Lj

Hej,


Tack för svar! Detta låter ju som det kanske kan vara lösning för oss. Vart hittar jag användarhandboken?

 

Vart väljer jag kopplat till fas i en sådan uppgift? Jag måste skriva in deadline just nu.

 

//Philip

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

Länken till Användarhandboken hittar du t. ex. här på Communityn under Support > Resurser > Dokumentation eller direkt i programmet under Hjälpmeny "(?)" > Användarhandboken.

 

Klickar du på rullgardinsmeny under Projekt, så kan du välja om du vill knyta ihop aktiviteten med en specifik fas eller inte. Se bilderna.

 

Ha en trevlig dag!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här