Mina produkter
Hjälp
Christian Ulman
CONTRIBUTOR **

Trunkerade projektnamn i rapport

av Christian Ulman

Hej,

 

Jag brukar exportera rapporten "Framtida allokering i projekt" till excel och använda den tillsammans med andra rapporter för att skapa rapporter över vår projektportfölj. Gör detta ett par gånger per månad och är därför ganska beroende av dessa rapporter.

Nu märkte jag att rapporten "Framtida allokering i projekt" helt plötsligt inte har hela projektnamnet utan det är trunkerat så att inte hela namnet kommer med. Detta gör det omöjligt för mig att söka i excel och hela min rapportsnurra blir fel.

Varför har ni ändrat det här och kan ni fixa till det så det blir som förut?

Naturligtvis hade det varit ännu bättre om man i rapporten kunde gruppera på projektnummer istället för namn, men det fältet är inte ens valbart i rapporten.

 

Mvh

Christian Ulman

Med vänliga hälsningar
Christian Ulman
Operation Manager
Mabema AB
Teknikringen 4c
583 30 Linköping
Direkt/mob. +46 735 15 37 65
christian@mabema.se
www.mabema.se
4 SVAR 4
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Ett tips för framtiden är att lösa detta är nog att använda Visma.net OSR för att skapa rapporten en gång i stället för varje gång. Där kan du bygga egna rapporter utifrån vad du vill få ut. 

Nedan ett exempel som vi använder för att ha koll på projekt framåt. Här en variant av resursplanering för att sälj ska veta hur beläggningen ser ut.

 

rapport.jpg


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Christian Ulman
CONTRIBUTOR **

Hej Mikael,

 

Att skapa rapporterna i VPM är inte ett problem då jag har färdiga rapporter som gör det jag vill. Det lite tråkiga i VPM är att när jag drar ut rapporter över hur många timmar ett projekt beräknas att ta så kan jag inte använda faktiska timmar till en vissa dag och allokerade (estimerade) timmar framåt utan rapporterna använder även estimaten i historisk tid. Vilket naturligtvis inte är alls detsamma som vad som faktiskt lades ner i projekten. Att sitta och uppdatera historiska estimat med vad som faktiskt blev är inget någon människa ska hålla på med så istället så drar jag ut rapporter över nedlagd tid och rapporter över framtida estimat och slår ihop det i excel via ett macro jag gjort.

Känns dock som man borde kunna få ut en rapport från VPM som tar fram just de uppgifterna men det verkar inte gå.

 

Mvh

Christian Ulman

Med vänliga hälsningar
Christian Ulman
Operation Manager
Mabema AB
Teknikringen 4c
583 30 Linköping
Direkt/mob. +46 735 15 37 65
christian@mabema.se
www.mabema.se
Christian Ulman
CONTRIBUTOR **

av Christian Ulman

Hej Emma,

 

Jag har inte varit inne och ändrat där och har svårt att tro att någon annan gjort det. Hur som helst så löste det problemet. 

Stort tack.

 

Mvh

Christian Ulman

Med vänliga hälsningar
Christian Ulman
Operation Manager
Mabema AB
Teknikringen 4c
583 30 Linköping
Direkt/mob. +46 735 15 37 65
christian@mabema.se
www.mabema.se
Godkänd lösning
Emma Wesslén
VISMA

av Emma Wesslén (Uppdaterad ‎21-09-2021 11:16 av Emma Wesslén VISMA )

Hej Christian! 

 

Har ni nyligen ändrat inställningen för hur projektnamn visas i systemet ? Vid Verktyg - Inställningar - Systeminställningar - Projektets visningsformat kan man välja t.ex. Avänd projektets kortnamn och då inkluderas inte hela projektnamnet/projektnumret i exporterade rapporter heller. Återkom gärna med hur inställningen ser ut i ert system. 

 

Det har nämligen inte genomförts några ändringar från vår sida. 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här